© www.trond-daniel.com

© www.trond-daniel.com

Kontrastene virker store. John-Egil Bustadmo fra Kvæfjord i Troms fremstår som pålitelig selger og forretningsmann når han møter sine kunder i svart skjorte med logo på brystet. Alltid smilende, med en kjapp kommentar på lur.

Autoline sine sandstrøere har vært ensbetydende med sikkerhet og veigrep for transportbransjen i Norge gjennom flere tiår.

Rød tråd?

Finnes det en rød tråd herfra til startstreken på dragracebanen, der den samme Bustadmo er tjoret fast sammen med 1000 ville hestekrefter i fri utfoldelse, i en konstruksjon han har bygget selv?

Den beste sammenligningen undertegnede ser sånn umiddelbart er at det tar kun et par sekunder lenger tid fra 0 til 200 km/t i dragsteren, enn det tar fra man aktiverer strøkassene og til sanden begynner å legge seg under hjulene og sikrer veigrep i lastebilen.

Bustadmo derimot, finner opptil flere røde tråder, uten å måtte tenke seg om.

Tør å satse

- Det gir meg energi å tørre å utfordre meg selv. Tørre å satse på noe man ikke helt vet om man når i havn med. Slik var det med Autoline og slik er det når man bygger en dragster.

Dessuten er grunnprinsippet for begge produktene godt feste.

Men likheten jeg kanskje ser aller tydeligst, er at når du skal ut å kjøre dragster eller vogntog, så ligger det veldig mye i forberedelsene.

Stiller man godt forberedt, går det som regel bedre enn om man ikke er det, mener Bustadmo.

Kunnskap

Et vogntog på glatt føre må være riktig lastet, ha gode dekk, sjåføren må ha kunnskap om hvordan han bruker bilen og hvordan veiene er.

Man må kort sagt ta i bruk det sikkerhetsutstyret man har til rådighet.

På startstreken handler det for en dragster om å ta ut mest mulig effekt. Da kan man ikke være usikker på noe som har med bilen å gjøre, eller om sikkerhetsutstyret er i orden.

- Skulle det verste skje, skal jeg i det minste være sikker på at jeg forberedte meg så godt som jeg kunne. Den samme tanken bør man ha i hodet når man setter seg bak rattet i et vogntog, mener han.

På messa

Det viktigste han har lært gjennom utviklingen av sandstrøere og bygging av dragster er å ikke ta snarveier. - Ikke prøv på noe quickfix-opplegg. Det holder ikke. En sandstrøer som ikke virker som den skal, ville være ille også for oss som leverer produktet. Det kan få store følger ute på veien. Derfor gjelder det å tenke sikkerhet før man kjører, fylle kassene med sand og se til at det ikke pakker seg.

John-Egil Bustadmo og Autoline stiller på transportmessa med både dragster og strøkasser.

Det er bare å gå etter lyden. Årets Autoline-stand både ser og høres tøff ut!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!