Rørproduktene på vogntoget skulle til E6-utbyggingen mellom Vinstra og Sjoa. Litt ironisk at Statens vegvesen stanset transporten som skulle til nettopp Statens vegvesens egen utbygging. Foto: Statens vegvesen

Kontrollørene i Statens vegvesen har nok å henge fingrene i om dagen. Kabotasjesakene ser ikke ut til å ta noen slutt, og nok en gang har de anmeldt en transportør for ulovlig kabotasjekjøring. Kontrollører fra Jessheim trafikkstasjon stoppet nemlig et nederlandsk vogntog på Minnesund i går.

Han var på vei fra Sandnes til Vinstra med rørprodukter for Østraadt Rør AS. Disse skal benyttes til Statens vegvesens utbygging av E6!

Feil

-Han kom inn til Kristiansand med ferge, men sjåføren har ikke et CMR-dokument som kan bevise dette. Det CMR-dokumentet han har med seg er mangelfullt utfylt. Det mangler registreringsnummer på bilen, og registreringsnummeret til hengeren er ikke det samme som den hengeren han trekker på. Løyvet står på Seal Transport i Amsterdam, mens tralla tilhører Van Dijken Transport. Så lenge korrekt dokumentasjon ikke finnes så må bilen tom ut av landet, forteller Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Ikke ukehvil

I forbindelse med kontrollen tok de også en runde på kjøre- og hviletid. Der fant de grove brudd. Blant annet har han hatt døgnhvil på 3 timer og 21 minutter, daglig kjøring på over 13 timer og ikke godkjent ukehvil i løpet av 13 dager.

-Vi politianmelder Seal Transport for brudd på kabotasjereglene, mens den nederlandske sjåføren blir anmeldt for kjøre- og hviletidsbruddene, avslutter Rogneby.

Vi har vært i kontakt med Van Dijken Transport i denne saken. De sier at transportøren ikke har brutt kabotasjereglene og at godset til Norge ble lastet i Belgia og Nederland. Når det gjelder kjøre- og hviletidsbruddene henviser de til at dette er en ekstern transportør som leier traileren av dem.

Østraadt Rør

-Vi har allerede i dag tatt dette videre med vår befrakter Freja Transport & Logistics. De bekrefter at de kjenner firma som det her refereres til og har benyttet disse til transportoppdrag ved noen tilfeller. Freja vil forfølge saken og inntil alle fakta er på plass vil ikke dette firma bli benyttet. Østraadt Rør Gruppen fikk via vår kunde K. A. Aurstad AS på E6 Sjoa - Vinstra for en god uke siden, melding om at det var observert tilfeller med bruk av ulovlige transportører, noe vi ikke kjente oss igjen i og tok dette opp med vår leverandør på transport til dette anlegget fra fabrikken på Sviland. Vi har sammen forsøkt å få frem mer opplysninger om konkrete fakta slik at vi kan avdekke eventuelle feil og ulovligheter, og setter derfor pris på fakta som vi kan forfølge, sier Johan Wigestrand, administrerende direktør i Østraadt Rør AS.

Han legger til at Østraadt Rør Gruppen ikke har til hensikt å benytte underleverandører som ikke følger lover og regler. De har nå avtalt møte med Freja førstkommende fredag for oppfølging av saken.

Les da Bring Trucking ble tatt for kabotasje HER

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!