- Med Volvo FE CNG kan vi nå tilby selskaper som kjører mye i tettbygde strøk en lastebil med en betydelig mindre miljøpåvirkning, sier Christina Eriksson, produktsjef for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks.

Fakta om Volvo FE CNG

  • 4x2 (19t), 6x2 (19,5 - 26t) jevnlastbil
  • G9K gassmotor, 9-liters Euro 6 med tennpluggteknologi, 320 hk / 1356 Nm
  • Automatgir
  • Kort førerhus
  • Tanksystem for opptil 160 m3 metangass
  • 2x4 eller 2x3 tanker for komprimert naturgass på begge sider av chassiset.

- Med Volvo FE CNG kan vi nå tilby selskaper som kjører mye i tettbygde strøk en lastebil med en betydelig mindre miljøpåvirkning. Mange byer over hele verden ser etter alternativer til dieseldrevne lastebiler.

Særlig når det gjelder avfallshåndtering, er fornybare drivstofftyper ofte et krav for å få oppdraget, sier Christina Eriksson, produktsjef for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks.

70 % lavere utslipp av karbondioksid - CO2

Metangass er luktfri når den forbrennes og den inneholder svært lave forekomster av skadelige partikler. Når metan er en biogass, som vil si at den er basert på organisk materiale, er utslippene av karbondioksid - CO2 - opptil 70 prosent lavere enn med en diesellastebil.

Volvo FE CNG er drevet av en helt ny 9-liters Euro 6-motor med tennpluggteknologi som produserer 320 hk og 1356 Nm dreiemoment.

- Tennpluggteknologi passer spesielt for kortere kjøreoppdrag med mange start og stopp, forklarer Christina Eriksson.

Ingen reduksjon i kjørbarheten

Takket være automatgiret, opprettholder lastebilen den samme unike kjørbarheten og produktiviteten som den konvensjonelle lastebilen Volvo FE. Automatgir betyr også raskere respons.

- Metangass er drivstoffet som vil bli et bærekraftig alternativ til diesel på lang sikt.

Akkurat nå ligger fokuset på å jobbe sammen med de ulike offentlige myndighetene og private selskapene for å sette sammen relevante regler og skape de riktige forholdene for positiv utvikling, sier Lars Mårtensson, miljøsjef hos Volvo Trucks.

Salget av nye Volvo FE CNG starter i Europa i høst, og produksjonen starter i begynnelsen av 2015.

Drivlinjen til Volvo FE CNG har en ny 9-liters Euro 6 gassdrevet motor med tennpluggteknologi og automatgir.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!