Onspot automatkjetting er velkjent innen både last- og bussmiljøet. De siste årene er produktet også utviklet for lette kjøretøyer som varebiler og ambulanser.

Den nye versjonen av automatkjettingen innebærer, ifølge en pressemelding, en rekke innovative fordeler.

- Det nye produktet er 29% lettere enn forrige generasjon, slik at risikoen for skader reduseres og slik at høyere nyttelast muliggjøres, spesielt i ambulanser, forklarer daglig leder Hans Otto Westli fra VBG GROUP SALES AS, som er norsk distributør av Onspot.

Aktiveres og avbrytes under kjøring

Førere av lastebiler, busser og varebiler med Onspot kan ved å trykke på en knapp aktivere og avbryte den automatiske kjettingen under kjøring - i hastigheter opptil 50 km/t.

- Med automatkjetting unngår sjåføren risikoer, bekymringer, problemer og stress i vinterføre. Når Onspot aktiveres, svinges systemets armer ut og kjedene kastes inn under drivhjulene.

Det øker friksjonen og gir umiddelbar økt trekkraft som reduserer faren for skredulykker og øker farbarheten, sier Hans Otto Westli, og påpeker at også sjåførene får mange fordeler.

- I tillegg til å investere i en forsikring som kan redde liv, oppnår du høyere effektivitet og lavere driftskostnader i vanskelige værforhold, forteller han.

Lettere enn noensinne

Med den nye generasjonen er Onspot ikke bare mye lettere i forhold til vekt, men også lettere å håndtere. Installasjonen er enda enklere enn tidligere, og produktet er faktisk helt vedlikeholdsfri.

- Luftforbindelsene er beskyttet og plassert på samme sted for enkel installasjon og redusert risiko for skade.

Systemet er kompatibelt med braketten og hjul fra den tidligere generasjon, noe som resulterer i lavere levetidskostnader.

Den nye generasjon av Onspot er kortere, slik at utstyret kan plasseres bak sylinderen i hvilestilling. I tillegg er produktet fremstilt av anodisert aluminium, slik at ingen deler må vedlikeholdes, og for å eliminere risikoen for korrosjon. På slutten betyr det lavere levetidskostnader, konkluderer Hans Otto Westli.

Med et trykk på en knapp utfoldes systemets armer og kjedene slynges inn under drivhjulene, noe som umiddelbart gir et bedre veigrep. Systemet kan aktiveres under kjøring. © Foto: PR

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!