For krevende oppgaver!

TransportMagasinet fikk anledning til å bli med opp i mannskapskurven.

Det sveitsiske selskapet Heggli AG har nylig tatt i bruk sin grommeste kranbil, en Scania 10x4 med den største krana Palfinger kan skilte med, en 200 tonnmeter som hadde premiere på den store Bauma-messa i München for et års tid siden.

Med en 200 tonnmeter er det godt mulig at den østerrikske kranprodusenten Palfinger har nådd grensa. I alle fall for hva de kan bygge på et 40-tonns chassis beregnet på å kjøre på vanlige veier uten noen restriksjoner.

Dette er en teknisk løsning som bare er lovlig i land som Finland og Sveits, der en 10x4-bil gjør det mulig med 40 tonn totalvekt på en singel bil.

Heggli AG

Dette var også kravet fra Heiri Heggli hos sveitsiske Heggli AG i byen Kriens, utenfor Lucerne, da han så på en slik løsning sammen med teknikerne hos Palfinger. Det var avgjørende for selskapet, som er aktive innen mange transportområder som spesialtransport, kranbiler, renovasjonsbiler og persontransport, å ha en 200 tonnmeters kran bygget på et normalt lastebilchassis som kunne benyttes uten dispensasjoner

Heggli AG valgte en Scania G440 10x4 med en styrende sisteaksel og et lavt, robust chassis som "lastebærer". Lastebilen har fire støttebein på sidene, samt støttebein foran og bak. Sistnevnte takler 18 tonn hver seg.

Som de fleste andre lastebilmerkene har heller ikke Scania en dobbel ramme hele veien. Derfor har Palfinger samarbeidet med Scania for å finne ut hvodan ramma kan forsterkes i front. Resultatet kan man se på lastebilen.

Palfinger MCC (Mounting Competence Center) i østerrikske Lengau har forsterket rammas fremre del slik at den skal kunne takle påkjenningene fra støttebeinet som tåler en belastning på 18 tonn.

Enorm kapasitet

Med sin enorme kapasitet har Palfinger PK 2000002 L SH på et "vanlig" lastebilchassis, har man satt en ny standard når det gjelder dimensjoner med denne bilen. Den nye kranbilen til Heggli er den første i sitt slag i Sveits, og en av de første i sitt slag i Verden. I tillegg til den enorme løftekapasiteten, setter kranbilen også en ny standard når det gjelder rekkevidde. Kranarmen kan strekkes 46 meter horisontalt, og 49 meter vertikalt. Og med en integrert vinsj som kan trekke 4,5 tonn, samt en mannskapsplattform, er det snakk om en meget fleksibel kranbil.

I tillegg kan krana utstyres med en rekke spesialutstyr, for å øke bruksområdene ytterligere. Monteringen av krana er gjort av Palfinger MCC, mens det er Palfingers sveitsiske representant som tar seg av den tekniske supporten og vedlikeholdet. Premierevisningen av den nye kranbilen skjedde på Lucerne Football Stadion. Der fikk TransportMagasinets medarbeider anledning til å oppleve rekkevidden på krana utstyrt med en mannskapskurv. Kranbilsjåfør Armin Müller tok oss opp i mer enn 40 meters høyde, og det var utrolig hvor mykt krana beveget seg.

-Det tar bare mellom 15 og 20 minutter å rigge opp kranbilen før jeg kan begynne å krane, forklarte Armin Müller til TransportMagasinet.

En 200 tonnmeters Palfinger krever spesielle løsninger. Blant annet er Scaniaen utstyrt med støttebein foran og bak, i tillegg til to på hver side.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!