23948sdkhjf

Scania R580 Euro6 prøvekjørt:: Potent klassiker

Scanias R-serie begynner definitivt å dra på årene, men med stadige oppgraderinger, moderne teknikk og en stor tilhengerskare er det fortsatt en populær bil. Og som med en del rødviner så har også den etter hvert klassiske R-serien bare blitt bedre med årene.

Det er ikke så altfor lenge siden vi presenterte spionbilder av neste generasjon Scania her i TransportMagasinet. Vi foretok noen kvalifiserte gjetninger og spådde blant annet flatt gulv i hytta, samt lansering til høsten på den store transportmessa IAA i Hannover.

Vel ingenting er så langt bekreftet. Scania-representanter vi snakker med trekker bare på skuldrene og sier de ikke aner noe om en ny bil (selvfølgelig), og selv synes vi det er rart at det ikke har dukket opp flere spionbilder.

Les også: Scania avslørt i Spania!

Det nytter ikke å sitte og vente på nyheter som ikke kommer. Da får vi ta til takke med nyheter som har kommet. Scania R580 Euro6 passer inn i sistnevnte kategori.

For Euro6 på V8-versjonene er en ganske så fersk nyhet, og siden vi aldri har kjørt den passet vi på da Scania sendte en testbil vår vei.

Eneste med V8

Veldig ofte så sender fabrikken en optimert testbil, og da som oftest en 4x2-trekkvogn koblet til en semitrailer med aerodynamisk påbygg. Det har vi vært lite glade i. Vi mener at man bør stille med et kjøretøy som er slik en kunde vil ha det, og en kunde i Norge velger som oftest en treakslet bil som skal trekke en normal henger. Derfor ble vi glade da vi så at Scania stilte med en 6x2-trekkvogn og en normal thermotralle. Førstnevnte tilhørte Scania Demosenter i Södertälje, mens tralla tilhørte Norsk Scania.

Trekkvogna vi fikk til rådighet var en Scania R 580 6x2 i Euro6-versjon. V8-motorene i Euro6-serien er alle basert på den 16,4 liters motoren som ble lansert i forbindelse med introduksjonen av 730 hesters-varianten. I Euro6 kan denne motoren leveres i tre effekter; 520 hk med et dreiemoment på 2700 Nm fra 1000 - 1300 o/min., 580 hk med et dreiemoment på 2950 Nm fra 1000 - 1350 o/min,. og 730 hk med et dreiemoment på 3500 Nm fra 1000 - 1400 o/min.

Scania er alene om å kunne tilby V8-motorer i Euro6-versjoner. Alle motorene er utstyrt med common rail-innsprøytning (Scania XPI), VGT-turbo (variabel geometri), og et nyutviklet vannavkjølt EGR-system (Exhaust Gas Recirculation). Man benytter seg også av SCR-etterbehandling av avgassene.

Det er verdt å få med seg at Scania 580 i Euro6 har samme effekt og dreiemoment som gamle 620 i Euro5-utgave. Legger vi til at Scania lover samme forbruk med Euro6, som i Euro5 så bør vel mye ligge til rette for fortsatt V8-salg framover.

Motoren var koplet til en fjortentrinns Opticruise-gearkasse. På bremsesiden var det snakk om skivebremser rund baut, eksosbrems og Scanias retarder, mens akslene hadde parabelfjærer foran, og firebelgs luftfjæring bak.

Bak trekkvogna hang en treakslet thermohenger, og settet var lastet til en totalvekt på 49,9 tonn.

Active Prediction

Førerhuset var det største Topline-førerhuset, utstyrt med blant annet skinnseter. Av annet utstyr kan vi nevne adaptive cruisekontroll, feltskiftvarsler, Scania Driver Support og Scania Active Prediction. Når det gjelder Driver Support er det systemet der man kan konkurrere med seg selv om å kjøre mest mulig riktig, og man får direkte tilbakemelding på instrumentpanelet med hvordan man kjører, samt tips og råd til å gjøre det bedre. Et fint system som på en lettvint måte gjør at sjåføren fokuserer på så optimal kjøring som mulig.

Når det gjelder Scania Active Prediction så er det et GPS-basert cruisekontrollsystem som benytter topografiske kart for å gjøre presise justeringer av hastigheten. Ved hjelp av de forskjellige modusene man kan stille Opticruise på, så optimeres både gearvalg og hastigheter slik at kjøringen blir mest mulig økonomisk. Opticruise har fire forskjellige modusvalg i automatposisjon. Standard, økonomi, power og offroad. I de to førstnevnte benyttes Active Prediction, mens den ikke er innkoblet på de to siste.

Legger vi sammen Opticruise, økonomimodus og Active Prediction, snakker Scania om en drivstoffbesparelse opp mot 5%. I tillegg kommer besparelser i form av "frihjulsfunksjon" og aerodynamikkpakken i Streamline.

Østfold rundt

Det er lenge siden vi har gjennomført en av våre klassiske lastebiltester over to dager. Det ble det heller ikke anledning til denne gangen. Vi hadde ikke anledning til å bruke to hele dager, og valgte i stedet å legge opp en prøvekjøring lokalt i Østfold.

Starten ble Scanias anlegg i Råde, der vi tok strake veien ut på E6 og motorveien mot Sarpsborg. Der svingte vi av og la kursen mot Skiptvet og Spydeberg, via den relativt svingete og kuperte RV114, deretter RV115, før vi entret E18 i Spydeberg. Der tok vi turen mot Mysen og Ørje. I Ørje tok vi av på RV21 mot Halden, før vi igjen tok turen ut på E6 og returnerte til Scania i Råde. En rute på i overkant av 200 km på et godt tverrsnitt av norsk veistandard. Her fikk vi kjent både på trekkraft, styrerespons, kjøreegenskaper og komfort, vi fikk derimot ikke prøvd ut Scania Active Prediction så veldig mye.

Bortsett fra noen strekk med god vei (blant annet motorvei) så var det ikke snakk om typiske veier der man benytter seg av cruisekontroll.

Lastebilenes Harley

I dag har så å si alle lastebilprodusentene nye langtransportmodeller. Mercedes-Benz Actros, Volvo FH og Renault T-serie er relativt ferske modeller der det ikke bare er nyheter under skallet, men der også førerhuset er helt nytt. DAFs nye Euro6-modell har også mange nyheter, selv om man har beholdt grunnstammen av førerhuset. MAN TGX og Iveco Stralis er kanskje de to modellene som i alle fall framstår som litt eldre enn resten av feltet. Men så har vi Scania da, som med veldig små utvendige endringer har forsøkt å fornye utseendet på hytta uten at endringene kan sies å være revolusjonerende. Allikevel er det noe med designet på Scania som ikke kan endres i en håndvending. Den skal liksom se slik ut, som en Scania altså. Det blir litt som å endre designet på en Harley-Davidson eller en Peterbilt lastebil. Fansen kommer til å være superkritiske. Sammenligningen med Harley er etter vår mening ganske så riktig. Se bare på alt Scania har bygget opp av image rundt merkevaren sin, med tøffe kleskolleksjoner og en hel del annet som bygger merkevare.

Og selv om man har fornyet det aller meste på dagens Scania, så er designet nærmest uløselig knyttet til merkevaren. Men at noe er på gang er vi sikre på, men hva og når vet vi fortsatt ikke.

Opplevelsen

Som vi skriver innledningsvis så er ikke dette en fullverdig test, derimot er det en prøvekjøring av et vogntog. Derfor kan vi heller ikke komme med de mest bastante konklusjonene etter en dag bak rattet på Scania R 580 Euro6. Men vi skal i alle fall komme med noen inntrykk fra "Østfold-runden".

Ifølge Scanias representanter så har V8eren i Euro6-versjon en mykere gange enn forgjengeren, fordi antall innsprøytninger i sylindrene har økt får å få ned utslippene. Vi skal ikke påstå at vi merket den endringen så veldig. Den dype, behagelige V8-brummen var der, uten å være mer enn en koselyd der vi satt bak rattet. Og når vi først er inne på opplevelser bak rattet. Scania har lenge vært en favoritt når det gjelder å finne seg til rette bak rattet, der både setejustering og ikke minst rattjustering lenge har vært i en klasse for seg. Nå skal det sies at dagens Volvo FH også har fått til en klar forbedring der, uten at vi skal kåre en vinner her og nå. Dashbordlayouten på Scania R-serie er også noe vi liker. Oversiktlig instrumentpanel og bryterplasseringer der de bør være - foran og rundt sjåføren i grei fingeravstand. Men vi har selvsagt også noe å klage på, og det er (som vanlig) de store speilhusene som skaper unødige blindsoner for sjåføren. Nå er ikke Scania verst i klassen her. MAN TGX skiller seg klart negativt ut med klassens største speilhus.

Men vi regner med at den neste Scania-hytta får slankere speilhus enn dagens.

Toppers

Vår rute i Østfold hadde en god del partier der det var en del klatring, og det var mye svingete og dårlig vei. V8eren falt (som vanlig) i smak og vi opplevde trekkraften som bedre enn forventet. Klatreetappene vi hadde gikk som en lek, men det skulle vel bare mangle med 2950 Nm tilgjengelig? Vi har tidligere vært noe kritiske til Opticruise, men opplevde at den gjorde en grei jobb i denne bilen, selv om vi også denne gangen stusset over enkelte underlige gearvalg.

Det vi derimot la best merke til var de gode kjøreegenskapene. Joda, jeg vet at Østfold kanskje ikke har de mest utfordrende veiene, men vi kjørte på mye dårlige veier denne dagen. På svingete veier med mye dårlig veidekke opplevde vi at Scania R580 Euro6 var en meget trygg lastebil å ratte. Den hadde rett og slett utmerkede kjøreegenskaper og vi rett og slett storkoste oss bak rattet!

La gå at Scania har det eldste førerhuset på markedet, men den "gamle bilen" har blitt modnet og forfinet opp gjennom årene og etter en dag bak rattet i Scania R580 Euro6 så er vi imponert.

Dette er ikke bare en forfinet klassiker - det er i høyeste grad en potent klassiker. Men vi gleder oss fortsatt til en ny Scania lanseres!

Les om Scanias V8 i Euro 6-versjon HER

Les fra første prøvekjøring av Scania Streamline i Sverige HER

Ingredienser Scania R 580

Bil: Scania R 580 Euro6 6x2

Motor: Scania DC 16 Euro6

Volum: 16 liter

Effekt: 580 hk ved 1900 o/min.

Dreiemoment: 2950 Nm fra1000 - 1350 o/min.

Gearkasse: Opticruise GRSO905R, 14-trinns automatisert gearsystem

Akselavastand: 3100 mm

Bakakselutveksling: 3,23:1

Førerhus: Topline

Fjæring:

Foran: Parabelfjærer

Bak: 4-belgs luftfjæring

Bremser: Skivebremser

Tilleggsbremser: Hydraulisk retarder, motorbrems

Tilhenger: Schmitz treakslet semitrailer

Påbygg: Thermo med Carrier-aggregat

Bremser: Skiver

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11