På Elmia Lastbil står de mindre utstillerne innendørs, mens de med stort utstyr er plassert ute.

Det er mye lekkert å finne på Elmia-messa.

Avdukinger er det ikke så ofte man opplever på en skandinavisk transportmesse. I 2012 avduket Iveco sin Stralis Hiway, i år skal blant annet Mercedes ha verdenspremiere for Econic med ny gassmotor.

Den store svenske lastebilmessa Lastbil, som oftest bare kalt Elmia-messa, ble første gang arrangert i 1983. Da som nå var messa et samarbeide mellom fagbladene Svensk Åkeritidning og Trailer Magazine, Sveriges Åkeriföretag og Elmia. At messa fylte et stort behov var åprnbart. Det hadde aldri vært arrangert noe lignende i Sverige og allerde første året kom det 27.000 besøkere. Blant det man kunne oppleve var blant annet lastebilkonkurransen Nordic Trophy, et omfattende konferanseprogram i regi av Sveriges Åkeriföretags,og konkurranser i kran- og manøvrering.

Et program som skulle vise seg å være perfekt allerede fra start. I dag, 30 år senere, følger man stort sett samme oppskrift, selv om noe selvsagt har kommet til gjennom årenes løp.

40.000

Hvert annet år har man arrangert Elmia Lastbil og i gjennomsnitt har ca. 40.000 besøkt messa hver gang. Forrige gang, i 2012, var 39.194 publikummere innom og fikk oppleve hva nesten 450 utstillere hadde å by på. Svært mange nordmenn tar turen til Elmia Lastbil i Jönköping, og derfor er også svært mange norske representanter fra leverandørene til stede for å ta dem i mot, enten det er snakk om kunder til lastebiler, påbygg eller annet transportutstyr.

For de av dere som ikke har besøkt denne messa kan det nevnes at de mindre utstillerne befinner seg inne under tak, mens de mes stor redskap benytter de store uteområdene til sine stands.

Transporthistorie

I tillegg til nytt og fancy transportutstyr har man også sett viktigheten av å ta vare på historien. På Elmia Lastbil kan man blant annet oppleve en egen hall der transporthistorien er samlet.

- Vi har merket en stigende interesse for disse gamle lastebilene, kanskje pappa eller bestefar kjørte en slik. Man husker dem som store, heftige biler, og det er morsomt å få se dem igjen, sier Anders Andersson, ansvarlig for Veteranbilshallen på Elmia Lastbil.

Rundt 40 lastebiler ventes å rulle inn og innta Hall C på Elmia.

- Vi ønsker å vise fram kjøretøyer som gir de besøkende denne gjenkjenningen, kjøretøyer som folk hadde rundt seg på 1930-1960-tallet. Vi vil vise bredden av bruksområder og dekke så mange som mulig av de ulike fabrikatene som var vanlig i trafikkbildet da, forklarer Andersson.

I Veteranbilhallen blir det også tilbud om forskjellige aktiviteter og foredrag. Spennende historier om bruken av lastebiler skjuler seg bak overskrifter som "Lastebilens førerhus fra tre til stål", "Petsamotrafikken", "Sven i bakken" og "Kvinner i transportnæringen".

- Det blir alt fra hvordan lastebiler ble bygd, til hvordan de ble brukt under krigen, for eksempel til å frakte flydeler fra Finland til Sverige, og hvordan kvinner og barn måtte ta over transportfirmaer og ta seg av både forretninger og transport når mannen var av garde, sier Anders Andersson.

Nordic Trophy

Bare navnet Nordic Trophy får det til å krible i mange lastebilentusiaster, den gromme koonkurransen der man får se mange enormt fine lastebiler og vogntog. Lørdag den 23. august går Nordic Trophy av stabelen for 35. gang. I år lover arrangørene et sterkt startfelt med deltagere fra hele Europa. Konkurransen arrangeres av det svenske fagbladet Trailer Magazine, og du som besøker messa har muligheten til å stemme fram årets vinnere i de respektive klassene. De fem bilene i hver klasse som får flest stemmer går videre til finalen.

En viktig klasse er "Beste Påbygg". Her skal en ekspertjury kåre den verdige vinneren.

Regjerende Nordic Trophy-mester er Juha Ristimaa fra Finland ,som vant i 2013 med sitt 25 meter lange Scania-vogntog "Madonna". Juha har faktisk vunnet Nordic Trophy hele fem ganger.

Vi i redaksjonen skal besøke Lastbil 2014 og ta pulsen på messa. Det kan du lese om her på Tungt og i en kommende utgave av TransportMagasinet.

Les messereportasjen fra Lastbil 2012 på Elmia HER

Også i år kan man oppleve transporthistorie på Elmia.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!