Boije Ovebrink kjøpte sin første lastebil for 40 år siden. I dag er han trolig en av verdens mest kjente lastebilsjåfører. Her er han på TRANSPORTmessa på Gardermoen i fjor.

Boije Ovebrink er selvsagt ikke verdensberømt fordi han startet sitt transportselskap for 40 år siden. Det er det jo mange som kan vise til, men få om noen kan vise til en tilsvarende bilsportkarriere som Boije. Enten det gjelder hans framgang innen truckracing, eller hans evige jakt på verdensrekorder når det gjelder å kjøre fort med lastebil.

Truck racing

I midten av 1980-tallet kan vi regne med at en hel del ivrige truckracing-fans heiset på øyenbrynene og dro litt på smilebåndet, da Boije entret banen med sin Volvo F6. En "lilleputt-bil" som skulle slåss mot gigantene, og en bil som Boije dessuten kjørte distribusjon med på hverdagene. Men det skulle snart vise seg at det ikke var noen grunn til å le av den lille F6eren med den svenske sjåføren bak rattet.

Med årene vokste bilene og framgangen. 1991 tok Boije og hans team en tredjeplass i C-klassen i den europeiske cupen. Dette var med en Volvo FL10 fra 1988, som året etter ble erstattet med en Volvo NL12, en lastebil som han kjørte fram til 1997.

1995 ble han av Continental kåret til "the greatest sportsman in truck racing".

- Det kjentes nesten viktigere enn å vinne, sier Boije, som året før klatret til topps på pallen som vinner av FIA European Cup, Race Truck.

Boijes siste truckracing-sesong gjennomførte han i 2001. Det året kjørte han MAN i "super truck-klassen", en klasse han begynte med i 1998.

Hastighetsrekord

Etter alle banekonkurranser hadde Boije lyst på nye utfordringer. Det ble hastighetsrekord med lastebiler.

Rekorden som er nærmest i tid, satte han på Wendover Airfield i Utah, USA. Den 27. april i 2012 kjørte han hybridbilen "Mean Green" opp i en gjennomsnittshastighet på hele 236,577 km/t på en flyvende kilometer, og fra 0 til 1000 meter med en gjennomsnittshastighet på 166,698 km/t.

Den 5950 kilo tunge "Mean Green" er basert på Volvos hybridteknikk for busser, med en D16 gearkasse og en modifisert I-shift-kasse. Lastebilen har 2100 hestekrefter og et dreiemoment på 6779 Nm, mens elektromotoren står for 200 hestekrefter og et dreiemoment på 1200 Nm.

Mellom alle rekordforsøkene har Boije også rukket å være formann i både Volvo NH12-klubben (2002-2005), og i Volvo FH16-klubben (2005-), der han fortsatt jobber for at medlemmene skal ha det bra. Ikke minst gjelder det utenfor førerhytta, på sin fritid.

Vi i redaksjonen gratulerer Boije med hans fantastiske meritter, men det er jo ikke slutt etter 40 år. For den som kjenner Boije vet at han alltid har et morsomt "prosjekt" på gang. Tiden vil vise hva det blir. Og skulle du få muligheten til å treffe ham på en eller annen messe så gå fram og hils på ham.

Han er ikke bare en utrolig flink sjåfør - han er dessuten fantastisk god på at fortelle morsomt om sin smått utrolige karriere. Hyggelig er han også!

Les vårt intervju med Boije HER

Les om da Boije satte verdensrekord HER

Vi ble med Boije på testtur. Les om det HER

Les om Boijes nye rekorder HER

Boije stiller alltid opp for å fortelle om sine erfaringer som truckracer og verdensrekordholder. Her i forbindelse med at TransportMagasinets lesere besøkte Mid-America Trucking Show i 2012.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!