Selvsagt skal man ha mulighet til å vaske lastebilen. "Rensligheten" er det LP Lastbilstvätt som står for. De har åpent døgnet rundt, syv dager i uka. Foto: Tommy Holl

- Dette er et veldig fint anlegg, sier yrkessjåfør Johnny Anneflod. Foto: Tommy Holl

På et komplett serviceanlegg skal det selvsagt finnes et "biltilsyn". Opus er en av de private aktørene som bedriver kontroll av kjøretøy i Sverige. De har etablert seg ved Örebro Truckstop. Foto: Tommy Holl

Strategisk plassert i hjørnet av E20/E18 har Örebro Truckstop vokst raskt opp i løpet av tre intensive år. Örebro kommune hadde allerede i begynnelsen av 2000-tallet tanker om et slikt anlegg, men fikk det ikke til og i 2007 ble planene arkivert.

Noen år senere børstet man støvet av dem igjen, og kommunen kontaktet Engströms og LP-service - to selskap i Örebrosom var i ferd med å flytte sine anlegg til området Berglunda, samme område som der kommunen så for seg en truckstop. Selskapene ble spurt om de kunne tenke seg å være med på et litt større prosjekt.

- Vi var i tenkeboksen i tre uker og kom fram til at vi under visse forutsetninger ville være med på dette, sier Engströms administrerende direktør og medeier Jan-Olow Engström.

Trygg parkering

9 000 tunge kjøretøy passerer Örebro hvert eneste døgn. Det burde være en tilstrekkelig stor kundebase for å gjøre noe mer enn bare å legge asfalt på en stor parkeringsplass, og Engströms tenkte bredt. Sikker parkering var en ting, men de ville komplettere det hele med en bensinstasjon, restaurant og et hotell. Og hvorfor ikke verksted, vaskeanlegg, kjøretøygodkjenning (private aktører får drive godkjenning av kjøretøy i Sverige), bilberging - og radio?

- Vi ville ha flere funksjoner og vi ville bygge Nordens besta truckstop. Det er jo nøye hva slags bekvemmeligheter andre yrkesgrupper skal ha, så hvorfor ikke også for yrkessjåfører, spør Jan-Olow Engström, og ser utover området som ikke er helt ferdig ennå, men på god vei.

Lastebilparkeringen med 100 oppstillingsplasser har vært åpen siden den 24. april, og er gratis, i alle fall en stund til. En avgift diskuteres og kommer til å lande et sted omkring 80 kroner (10 euro), og for den prisen får sjåførene en sikker parkeringsplass med bevoktning, tilgang til dusj, toalett, trådløst internett og serviceinformasjon.

- Vi håper dette blir starten på en bedre arbeidssituasjon. Forholdene for yrkessjåfører er under all kritikk og det kan vi ikke lukke øynene for lenger. Dette er den eneste riktige måten å gjøre det på, forklarer Engström om satsningen som ligger litt utenfor selskapets kjernevirksomhet som er transportselskap og anleggsmaskiner.

Komplett

Örebro Truckstop har blitt så mye mer enn en plass å sette lastebilen på over natten. De har en bensinstasjon, en liten restaurant, et verksted, et bilgummiverksted, et vaskeanlegg og et anlegg for kontroll av kjøretøy. Også andre aktører innen transportsektoren har etablert seg eller er på vei inn. Det lille hotellet åpner snart og en større restaurant skal bygges senere i sommer.

- Dette er Nordens mest komplette anlegg for tunge kjøretøy, alt finnes her. Jeg tror at dette kommer til å sette en standard, sier Lars-Inge Segerholm, Örebro Truckstops markedssjef.

Torbjörn Gustafsson, Götene kyltransport, kjører ofte på Örebro og mener at denne typen anlegg har vært mangelvare.

- En flott idé å samle alt på samme sted. Jeg har stoppet till for å få meg litt mat her sier han.

Bensinstasjonskjeden Preem er et av mange selskap som har valgt å være med på konseptet. De har ikke angret.

- Vi har vært med på hela reisen og denne helhetsløsningen er topp. Vi bygde ut for et halvår siden og er allerede Preems beste anlegg, sier Jessica Vik i Preem.

Lastebilradio

Et av de mer overraskende innslagene i Örebro Truckstops serviceflora er radiokanalen Trucknet radio - en privat nettbasert døgnet-rundt-kanal som har sendt fra Örebrotraktene i over ti år siden. De var forresten på besøk på TRANSPORTmessa på Gardermoen for et par år siden. Thomas Hydén, som er program- og musikkansvarlig, forklarer etableringen i Berglunda, Örebro, med følgende korte, men gode svar: " Det er her lytterne er".

Når kommer det første skikkelige anlegget for yrkessjåfører i Norge? Og da mener vi et anlegg som det svenskene nå har fått i Örebro.

For det må jo gå an å få til noe bedre enn en trøtt asfaltplass eller plasser som det koster 200 kroner å stå parkert på?

Les om Statoils truckstop på Minnesund HER

Les om den nye døgnhvileplassen til Statens vegvesen HER

Preem har investert stort i sitt anlegg på området. Mikael Widén som kjører for Road Cargo, var innom får å tanke bilen og få noe å spise. Foto: Tommy Holl

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!