Nytt interiør: Her er det Volker Mornhinweg, sjefen for Mercedes-Benz sine varebiler som gir tommelen opp. Han vil nå selge Vito i Nord- og Latin-Amerika i tillegg til å angripe markedet for mellomstore varebiler i de eksisterende markedene.

Nye oppbevaringsrom og nye linjer i førermiljøet.

Dette blir første varebil i denne klassen med euro 6-utslippsstandard.

LED-baklykter blir tilgjengelig.

28. juli ble nye Mercedes-Benz Vito vist for første gang i Berling.

I den mellomstore varebilklassen med totaltvekter på mellom 2,5 til 3,2 tonn, vil Mercedes-Benz gjerne sette standaren med sin nye VIto.

0,57 liter på mila

Den nye 116 CDI Blue Efficiency-motoren skal klare seg med 0,57 liter på mila, i følge produsenten.

Om dette stemmer er det nærliggende å påstå at det blir best i klassen.

Modellene skal generelt sett bruke 20 prosent mindre drivstoff.

Serviceintervaller er økt til 40.000 kilometer, eller to år.

Fra Vitos fødsel i 1995 frem til 2013, er det solgt 1,2 millioner utgaver.

Tre forskjellige drivlinjer:

Bakhjulsdrift, AWD og forhjulstrekk

Alle de tre drivlinjene blir tilgjengelig på nye Vito.

Modellene med forhjulstrekk blir lette og blir de billigste utgavene.

For tyngre last og oppgaver vil bakhjulsdrift være løsningen.

AWD-systemet vil bli valgt av de som trenger ekstra fremkommelighet, et tilvalg vi vet er, og blir populært i Norge.

Motorer:

For forhjulstrekkalternativet vil en 1,6-liters firesylindret tverrstilt motor på 88 (109 CDI) eller 114 hestekrefter (111 CDI) være tilgjengelig.

Bakhjulstrekk og AWD-modeller får en 2,15-liters firesylindret motor med 136 (114 CDI), 163 (116 CDI) og 190 hestekrefter (119 BlueTEC) .

Første med Euro-6 i en varebil:

Vitos 119 BlueTEC blir den første motoren med Euro6-utslippstandard i denne klassen.

Standard sikkerhet:

Vito kommer med airbags og setevarslere for både fører og passasjer.,

Attention assist, dekktrykksmåling og sidevindsassist har kommet med på standard utstyrsliste.

Tilgjengelig:

Active Parking assist, collision prevention assist, blind spot assist og lane keeping assist.

De skal angripe markedet for mellomstore varebiler, men i tillegg underlegge seg nye markeder som Nord- og Latin-Amerika, i følge Volker Mornhinweg, sjefen over varebilene hos Mercedes-Benz.

Vito blir lansert på markedet i oktober i 2014 i Tyskland først, så i resten av Europa.

Startpris i Tyskland blir 17.900 Euro for en 109 CDI kassebil.

Produksjonen foregår fortsatt på fabrikken i Vitoria i Spania.

190 millioner Euro ble brukt for å tilpasse produksjonen til nye Vito.

Nye Vito116 CDI. i jupiter red.

Nye Vito blir lansert på markedet i oktober i 2014, Tyskland først, så i resten av Europa.

Med opptil 1369 kilo nyttelast blir den klasseledende i Tyskland.

To forskjellige akselavstander, tre lengder og fire vektversjoner. Alle de tre lengdealternativene er 140 millimeter lengre en forrige Vitos lengder.

Motorutgavene får betegnelsene 109 CDI, 111 CDI, 114 CDI, 116 CDI og 119 Blue TEC. Sistnevnte blir førstemann ut i dette segmentet med Euro6-motor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!