Benthe Saga, informasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, tok oss med på omvisning i dette levende museet, i tillegg til en omvisning på dagens T5-fabrikk.

Oldtimer-senteret er ikke et museum. Men for de som kommer hit med invitasjon eller med sitt gamle VW-nyttekjøretøy for service eller restaurering, er mulig å få se samlingen.

T5 produksjonen i dag:

Dagens Transporter produseres fortsatt i Hannover på deres kjempefabrikk, Volkswagen AG Nutzfahrzeuge, Werk Hannover.

128.000

I 2013 produserte fabrikken i Hannover 128.000 T5 og 25.000 Amarok.

Totalt jobber det ca 10.900 mennesker på fabrikken, 6.100 i produksjonen, 4.100 i forskjellige stillinger i administrasjonen og 700 apprentices/lærlinger

45 timer

Gjennomsnittlig produksjonstid på en bil er 45 timer, litt avhengig av kompleksiteten/ekstrautstyr

Når det er sagt, må det også sies at det koster litt mer enn flesk. En full restaurering av en gammel Transporter kan komme opp i 100.000 euro.

Da blir til gjengjeld bilen helt ny igjen.

Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer-avdeling oppstod i 2007 da mer enn 75.000 personer og 12.000 Transportere fra hele verden deltok for å feire Transporters 60-års jubileum.

Transporters opprinnelse

På midten av 1940-tallet, bygget noen Volkswagen arbeidere en enkel kassebil basert på Type 1 - Beetle, eller bobla, som vi ofte omtaler den.

Bakgrunnen var egentlig å hjelpe arbeiderne på fabrikken med interne transporttjenester.

Som vi vet i dag, stoppet det ikke der.

Type 2 T1

Innenfor en svært kort tid, ble den til Type 2 T1 og en faktor i økonomisk vekst og realisering av drømmer til millioner av folk som lengtet etter frihet og eventyr.

Dens unike allsidighet ga også kassebilen et kjent kallenavn: Bulli

Det var egentlig de tyske ordene for buss og varebil slått sammen som er bakgrunnen for dette kleggenavnet.

Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer vedlikeholder og bevarer denne kulturarven med stolthet og lidenskap.

Så om du har lyst, og råd, kan du få din Bulli fabrikkrestaurert på Volkswagens egne fabrikkverksted.

Transporter-himmelen

Er du bare noe bilinteressert, eller mer, er dette et sted man virkelig kan la seg imponere av. Særlig det som møter oss i verkstedhallen.

Her står det klassiske folkevognbusser i kø for å bli nye.

100.000 euro

Men da bør du ha budsjett til det, en full restaurering vil koste rundt 100.000 euro.

Det er også et stort antall av fabrikkens egne biler utstilt i den i den store hallen, eldre prototyper og showbiler. Volkswagen leier dem regelmessig ut til kunder.

Åpnet for privateide

Veteranforening hos VW har i flere år restaurert og tatt vare på gamle Transportere, men kun biler som er i konsernets eie. Nå etter at de har flyttet inn i dette lokalet, er det også åpnet for restaureing av privateide Transportere.

Før arbeidet starter, går en av mekanikerne gjennom bilen med eieren og de blir enige om hva som skal gjøres.

Med de dyreste jobbene plukkes bilen helt fra hverandre og bygges opp igjen med nye deler.

Alt arbeidet gjøres her og eiren får full dokumentasjon på hva som er gjort med bilen. Det blir også tatt bilder underveis.

B32 er en Porche-ombygd Transporter fra 1985. Motoren er hentet fra 911 SC og yter 231 hestekrefter. Den har en toppfart på 185 kilometer i timen.

Hvor mange Carrera Bus som finnes, er man usikker på. Men det skal finnes 15 stykker med Porche-chassisnummer og 2 stk med VW-chassisnummer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!