Dette blir det sikreste tegnet på at du kjører bak en helt ny Movano fra sensommeren av.

Vi kjørte en lastet Movano som gav noe mer realistske opplevelser rundt den idylliske innsjøen Tegernsee sør for München.

Movanos nye motor er på 2,3-liter med biturbo som yter 136 eller 163 hestekrefter, henholdsvis 340 og 360 Newtonmeter. Movano er fortsatt et samarbeid mellom GM og Renault og en rask titt ned i motorrommet avslører Renault-logoen på en rekke av komponentene.

Vi fikk prøvekjøre nye Movano på Opels Vivaro-arrangement.

Inntrykket var det samme som i lillebroren, stillegående, smidig og sterk, relativt sett til at det var en lang utgave med last.

0,69 liter på mila

Opels representanter i Tyskland opererer med et oppgitt forbrukt på 0,69 liter på mila og de lover en reduksjon på 39 gram CO2 per 100 kilometer. Den kommer i fire modellutgaver hvor den korte versjonen får 136 hester og den lange blir utstyrt med 163 hestekrefter.

Start-stop

I markeder som England vil det fortsatt være fem turbodiesel-motorer å velge mellom, men i Norge vil det fokuseres på den nye 2,3 liters biturbo-motoren. Den blir kombinert med en 6-trinns manuell kasse og start-stopp teknologi.

Facelift?

Opel kaller dette en facelift, og selv om den ser annerledes ut har den fått med flere godbiter i pakke. Nå er ESP montert som standard, bakkestartassist og stabilitetsprogram for tilhenger følger også med.

I EU vil en grunnversjon av Movano koste 24.399 euro inkludert skatter og avgifter.

Under panseret finner man mange Renault-logoer, noe som er forventet siden samarbeidet mellom GM og Renault fortsetter både på Vivaro og Movano.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!