Nye Opel Vivaro har nytt utseende selv om mye av den opprinnelige formen er uendret ellers på bilen. Interiøret og kjørefølelsen er nå flere hakk opp på stigen.

Dette blir, i følge Opel Norge, lov her hjemme. Men løsningen er ikke helt klar enda. I en vanlig Vivaro går da lastelengden opp fra 2,95 til 3,75.

På tyske landeveier var det lite å utsette på kjøreegenskapene og komforten til Vivaro, den har blitt merkbart bedre enn sin forgjenger. Lavt støynivå i kupeen legger vi også merke til.

Nedfellbart bord i midterste seterygg. Inneholder koppholder, oppbevaringsrom og dokumentholder til å sette opp i ergonomisk vinkel.

Opels nye varebil i segment D hadde vi ikke veldig store forventninger til, men den overrasker positivt.

Skal øke med 80 prosent

I følge Opels Steffen Raschig, director light comercial vehicles, skal Opel klare å øke med 80 prosent, fra 83.000 enheter i 2013 til 150.000 enheter i 2022.

Vi snakker da om nyttekjøretøy, noe han mener vil øke, særlig D-segmentet.

Onlineshopping gir vekst

En av grunnene er at folk sitter hjemme og shopper online.

For at varene skal faktisk komme frem, må noen kjøre de ut, og det betyr i siste ledd med varebiler.

Hovedkonkurrentene:

Ford Transit Custom

Volkswagen Transporter

Toyota Proace

Mercedes Vito

Citroen Jumpy

Peugeot Expert

Renault Trafic

Opels Drive

I følge Steffen er Opel inne i en tranformasjonsfase og merket skal gjøre et comeback fremover med større satsninger, særlig på nyttekjøretøy.

Det hårete målet frem mot 2022, kaller de selv for Opels Drive.

Opel-trekk

Fronten er åpenbart ny og den følger prinsippene i Opel-familiens trekk. På sidene av bilen kan man også se det Opel-folket kaller for Blade-formen i karosseriet.

Bulen er vekk

Noe mange vil legge merke til er at bulen over førerkabinen er fjernet, nå er taket endelig blitt rett.

Men det skal med en gang sies at dette fortsatt er et samarbeid med Renault som lanserer den samme bilen, Renault Trafic, med de samme linjene og det samme designet. Det er i skrivende tidspunkt uklart hva Nissan vil gjøre med sin Primastar. De fortsetter å produsere den i Barcelona inntil videre.

Bedre innvendig

Innvendig er det nytt dashbort, instrumentpanelt, ratt og utstyr. Alt er blitt ryddet opp litt og selv om finishen fortsatt er plastikk, er det en bedre følelse over finishen nå enn i utgående modell.

24,7 liters oppbevaring

Det er greit med oppbevaringsrom, men egentlig hadde vi forventet litt mer her, gjerne flere skjulte løsninger. I alt skal Opel Vivaro romme 24,7 liter i disse rommene.

Tre koppholdere, pluss en i det nedfellbare arbeidsbordet i midterse seterygg.

1,6-liter i en Vivaro?

Vivaro blir heretter motorisert av en 1,6 liters diesel med start-stopp teknologi.

I Norge blir dette en versjon med Bi-turbo og 120 hestekrefter og 320 Newtonmeter.

Dette høres lite ut til å være i en Vivaro kanskje, men motoren er svært effektiv og oppleves som både sterk og kvikk med sine to turboer.

Forbruket er oppgitt til 0,59 liter på mila og CO2-utslippet kan være så lavt som 155 g/km.

10 cm lengre = 200 liter mer

Volumet er økt, for ved å gjøre den ti centimeter lengre, har de økt volumet med 200 liter.

Den vanlige utgaven, L1H1, har et varerom på 5,2 kubikkmeter.

Den lange utgaven L2H1, har et varerom på 6,0 kubikkmeter.

Nyttelasten er på 1200 kilo på begge.

Prisene er ikke klare, men de skal ikke overstige dagens modell i følge Stein Pettersen, PR-sjef for Opel i Norge.

Bulen over førerkupeen er borte. Ny front er på plass og Opels Blade-design på siden er på plass.

Vi kjørte lastet og ulastet, uansett klarte 1,6 literen på 120 hestekrefter seg bra. Vivaro er dessuten lettkjørt.

Bakenden har kun fått noen små detaljendringer. Den letteste måten å gjenkjenne den på er egentlig å se etter BiTurbo-emblemet bak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!