- I tillegg til effektiv kjøring, betyr jevne girskift også et bedre miljø med mindre støy i førerhuset, sier Astrid Drewsen.

Fakta, I-Shift med dobbelclutch

  • I-Shift Dual Clutch kan enkelt beskrives som to girkasser som er koblet sammen. Når én girkasse er aktiv, blir det neste giret forhåndsvalgt i den andre girkassen. Ved skifte av gir kobles den første girkassen fra i samme øyeblikk som den andre girkassen blir koblet til, slik at girskiftene kan utføres uten avbrudd i kraftoverføringen.
  • I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift-girkassen. Til tross for de mange nye komponentene er den nye girkassen bare 12 cm lengre enn en vanlig I-Shift-enhet.
  • I-Shift Dual Clutch skifter gir uten noen form for avbrudd i kraftoverføringen. Ved kjøring under forhold hvor det er mer optimalt for girkassen å hoppe over et par gir, skifter girkassen gir akkurat som en vanlig I Shift-enhet.
  • I-Shift Dual Clutch kan skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen i hvilket som helst gir, med unntak av skifte mellom lav- og høy-range, som finner sted ved skifte fra 6.. til 7.. gir.
  • Jevne, myke girskift gir mindre slitasje på drivlinjen og resten av kjøretøyet.
  • Drivstofforbruket med I-Shift Dual Clutch er på samme nivå som for vanlig I Shift.
  • I-Shift Dual Clutch vil være tilgjengelig på den nye Volvo FH som et ytterligere alternativ til I-Shift og manuell girkasse.

"I situasjoner som krever mange girskift, for eksempel i bakker eller på veier med mange kurver og skarpe svinger, løfter I-Shift Dual Clutch lastebilkjøringen opp på et nytt nivå. Hos Volvo Trucks er vi svært stolte over å kunne tilby dette til kundene våre", sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks i en pressemelding.

I-Shift Dual Clutch er en girkasse som består av to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to gir samtidig.

Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter.

"Når du kjører, føles det som om du har tilgang til to girkasser. Når ett gir blir valgt i én girkasse, er det neste giret allerede klargjort i den andre. Med doble clutcher er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen. Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre," sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks.

Tilgjengelig fra høsten 2014

I-Shift Dual Clutch vil være tilgjengelig fra høsten 2014 på Volvo FH.

Girkasser med doble clutcher blir allerede benyttet i person- og varebiler, men Volvo Trucks er den første produsenten i verden som tilbyr en tilsvarende løsning for serieproduserte tyngre kjøretøyer.

"For lastebiler vil denne girkassen i sannhet bety en vesentlig forskjell med hensyn til kjørbarhet. Desto tyngre transport og vanskeligere driftsforhold, jo mer vil du oppnå med I-Shift Dual Clutch. Power-shift med girskift uten avbrudd i kraftoverføringen betyr at det blir enklere å følge trafikken, spesielt på krevende veistrekninger. Resultatet er mer avslappet og sikker kjøring", sier Astrid Drewsen.

Mer effektiv kjøring og bedre komfort for sjåføren

I-Shift Dual Clutch er spesielt effektiv under forhold som krever mange girskift, for eksempel ved bakkekjøring eller på snirklete veier med mange svinger eller i bykjøring med massevis av rundkjøringer og trafikklys. I-Shift Dual Clutch betyr også en stor forskjell ved transport av bevegelig eller flytende last, som f.eks. dyretransporter og tank- og bulktransport, siden de umerkelige girskiftene forårsaker mindre bevegelse i selve lasten. Takket være den effektive kraftoverføringen i forbindelse med I-Shift Dual Clutch, er det også mindre risiko for å bli sittende fast på glatte eller ujevne veier.

En annen vesentlig fordel med den nye girkassen er at den bidrar til bedre komfort for sjåføren.

I-Shift Dual Clutch vil bli tilgjengelig på Volvo FH med Euro 6 D13-motorer og med 460, 500 og 540 hestekrefter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!