Renault Master importeres av både Renaults personbilimportør og Renault Trucks, men skal du ha versjonen over 3,5 tonn må du henvende deg til lastebilfolket.

Renault ruller nå ut hele paletten av nyttekjøretøy. Vi har vært en tur i Lyon og sett på alt fra Master til Renault Access. Sistnevnte er en skikkelig lavbygget renovasjonsbil.

Det er en stund siden vi viste bilder av Renaults nye distribusjonsserie D-range. Nylig viste den franske produsenten fram hele rangen under et pressearrangement i Lyon. Der viste de modeller fra 3,5 tonn og opp til 26 tonn, og det var også lagt opp til en meget enkel prøvekjøring.

Av en eller annen grunn hadde de nemlig valgt å stille tomme biler til rådighet, så prøvekjøringen ble vel ikke akkurat en imponerende opplevelse.

D-serien

Renault Trucks kan nå levere tre utgaver av denne serien. Renault D med 2,1 meters bredde på førerhuset, er en modell som er beregnet for totalvekter fra 10 til 18 tonn. Et litt bredere førerhus er tilgjengelig på modellen som kalles D Wide som er tilgjengelig for totalvekter fra 16 til 26 tonn. Renault har også en modell de kaller Access, som er en lavbygd modell spesielt beregnet på renovasjonskjøring.

Liten

I tillegg kan Renault tilby en liten distribusjonsbil med 2 meters bredde på førerhuset. Dette er en liten, men ekte lastebil i vektklassen mellom 3,5 og 7,5 tonn. Legger vi til at Renault Trucks også kan tilby den lille Maxity og Master så er det vel grunn til å kalle distribusjonsserien til Renault for en bred fransk meny?

Les en større omtale av Renaults satsing i distribusjonsmarkedet i sommerutgaven av TransportMagasinet.

Les om prøvekjøringen av langtransportbilen til Renault HER

Renault D Cab skal sloss om kundene i distribusjonssegmentet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!