Grunnlegger Gunnar Vestvik bruker dagene til å tegning og design når han ikke farter rundt i bobil.

Lysskilter er i skuddet og seiler opp som et av GV Reklame sine mest populære produkter. Skilter med firmalogo til biler som ikke har original lyskasse er også en hit, ifølge Ole Gunnar Vestvik.

Høy trivselsfaktor hos GV Reklame, der alle overlapper hverandre når det trengs. På bildet ser vi Arnstein Bakkan, Susanne Musum Hjelde, Magni Ranes, Ole Gunnar Vestvik, Ragnhild Karstensen, Gunn Segtnan, Krzysztof Fojutowski, Gunnar Vestvik, Kurt Ove Haugen og Arnfinn Larsen.

Rengjøring er avgjørende for et godt resultat. Krzysztof Fojutowski bruker først såpevann, deretter sprit. Hjelper ikke det tyr han til sitrusrens.

Arnstein Bakkan er pinlig nøyaktig når folie med 1,3 meter bredde skal passe både oppe og nede. Klistremerker kan alle lage, det er monteringen som er faget, mener de kyndige.

Trenden med navneskilt startet i sentral-Europa, men har nå fått godt fotfeste også i Norge. Siste skudd på stammen er Facebook-gruppen med snart 1800 kaffedrikkende medlemmer. Ser du dette skiltet i frontruten har en kollega lyst til å slå av en prat med deg, ifølge skiltprodusenten Ole Gunnar Vestvik.

De senere år har profilering av varebiler blitt mer regel enn unntak.

Nå får også flere og flere øynene opp for reklameverdien i skapsider på vogntog.

Hos GV Reklame AS er Leiv Sand Transport AS i dag største kunde.

- Leiv Sand er god på å selge inn reklame på vogntogene sine og de får også forespørsler fra kunder de ikke kjører for. Markedet har så smått begynt å se verdien av denne reklameplassen, mener Ole Gunnar Vestvik, daglige leder i GV Reklame.

Arctic cat

Mens tungt.no er på besøk holder de ansatte på med en semi som skal frakte snøskutere for Erling Sande AS.

På trekkvognen kjenner vi igjen stripene fra firmalogoen til Leiv Sand, men fargen er tilpasset Arctic Cat. Alt kan kjøpes for penger.

Hvorfor har ikke flere fått øynene opp for denne måten å reklamere på?

- Tja, si det. Det er en unik mulighet. Det blir så stort at man ikke kan unngå å se det, sier Ole Gunnar og tar oss med ut i monteringshallen.

God reklame

I bredder på 1,3 meter folieres semitraileren bit for bit av kyndige hender. En snøskuter kommer mot oss gjennom et «hull» skapsiden. En tøff effekt.

Per Einar Holmvik fra forhandleren Erling Sande, skal ha med seg denne og en annen semi på turné og er innom for å sjekke fremdriften.

- Vi har planer om å tape opp en tredje semi også, sier han og forteller at ideen om å profilere seg på denne måten kom ute på veien.

- Tanken er å levere varene med disse vogntogene i tillegg til å bruke dem til våre roadshow. Vi har visningsrunder over hele landet hvert år og disse vogntogene gir god reklame for oss. Kostnadsmessig i forhold til en avisreklame, vil jeg si at dette er mye mer lønnsomt. Vi betaler en månedlig sum til Leiv Sand Transport og får profilert oss 24 timer i døgnet på stadig nye steder, sier Holmvik.

En dags arbeid

GV Reklame har egne designere som hjelper kundene med å finne de rette løsningene, men de fleste på huset tar del i både design, produksjon og montering ved behov.

Ole Gunnar forteller om prosessen fra de får en såkalt storbiljobb på bordet.

- Som oftest er det dekor på hytta det handler om, når noen har kjøpt en ny bil.

Vi laster ned alle bilmodeller i vårt dataprogram, slik at vi får alt i rett målestokk. Utgangspunktet er ofte en firmalogo og noen vil gjerne ha striper i tillegg. Felles for de fleste er at de ønsker noe ikke andre har. Det kan vært en utfordring. Personlig syns jeg det fungerer godt å tegne mens kunden er til stede og følger prosessen.

Garanti

Når så bilen er på plass i hallen, produseres dekoren og tapes på.

Skapdekor produseres opp i forkant og foliering av en hel semi klarer denne gjengen på en lang dag. Holdbarheten til en folie avhenger mye av solforholdene, men i utgangspunktet er garantien fem til sju år.

Innen den tid er kanskje budskapet på en skapside såpass foreldet at det er greit å bytte det ut med noe nytt. Skal bilen selges, er det en enkel sak å fjerne alt av firmalogo og striper, så man slipper å se den med utenlandske skilt etter noen måneder.

- På en lastebilhytte er den største utfordringen å finne ut hvor man skal begynne å legge dekoren. Du får bare en sjanse og da skal det helst ikke være bobler og bretter i folien.

Folien GV Reklame bruker har blitt veldig bra de siste årene, men fortsatt må den varmes for å gli på plass i alle profiler, forklarer han.

Lysskilt

I dag sysselsetter GV Reklame 12 ansatte fordelt på ni årsverk. Hjelpemidlene er mye bedre i dag enn for 20 år siden, men det er fortsatt et håndverk i siste enden når dekoren skal monteres. Alle kan lage klistremerker, men det er monteringen som er faget, fastslår han.

GV Reklame driver også med andre ting enn tape og folie. Navneskilt i frontruten er et produkt de selger mye av. I tillegg lager de skilt til offentlige bygg og butikker. Ole Gunnar legger ikke skjul på at lastebil er det han syns er mest interessant å jobbe med og for seks år siden kom de også på markedet med lysskilt for lastebil.

- Lysskiltene har blitt en stor del av vår omsetning. Lastebiljobber utgjør halve omsetningen vår i dag. Derfor skal vi også etablere oss i nytt og større bygg om ikke lenge. Vi flytter 500 meter og får vaskehall i tillegg, for det trenger vi. Vi skal dele bygget med Verdal Transportsentral og håper å flytte inn våren 2015, avslutter Ole Gunnar Vestvik.

GV Reklame satser på synlighet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!