Svein Arthur Flornes (t.h.) driver innad i SR Group et ganske stort transportfirma i seg selv, med sitt ansvarsområde tank og bulk. Her står han sammen med Bjørn Steinar Thorvaldsen som frakter naturgass.

I forbindelse med etableringen av SR Group trekker Røstad seg ut av den daglige driften.

- Nå skal jeg spille golf, sier Bjørn og ler. Sannheten er at han skal flytte et hakk opp og administrere eiendomsselskaper og tenke de lange tankene. Nye koster skal inn for å drifte transportselskapet.

- Vi føler at dette er naturlig med tanke på omstruktureringen.

Les også: SR Group - Kvalitet lønner seg

Big business

Waage og Halling Frakt blir nå avdelinger i SR, med samme IT-plattform, forklarer Røstad som nå får tittel konsernsjef mens Bjørn Waage blir utstyrsansvarlig. Begge sitter fortsatt i styret og vil dermed ha et overordnet ansvar.

Med SR Group blir det flere avdelinger med sine respektive ansvarsområder enn tidligere. Tank, bulk og sidelaster er for eksempel et eget forretningsområde i SR Group nå.

- Det er farlig med for mye administrasjon og for mange ledd før beslutninger blir tatt, mener Røstad.

Lunde

Dere var en kort periode i inngrep med Johs Lunde, som senere sto bak tidenes største konkurs i Norge. Hva skjedde der egentlig?

- I 2008 gikk SR Transport inn i Johs Lunde Cargo, det er riktig.

Vi registrerte i løpet av åtte måneder hvor ille det sto til og satte umiddelbart igang skilsmisseprosessen. Den tok tre måneder og SR Transport unngikk å bli dratt med utfor stupet. Det er kortversjonen av den saken.

Kan vi vente flere oppkjøp fra SR Group fremover?

- Håper ikke det. Hver 14. dag er det en ny transportør som banker på vår dør, men vi takker pent nei.

Det må være en grunn til at vi skal handle. Vi kjøper ikke bedrifter fordi eieren skal pensjonere seg. Målet vårt for 2014 er å optimalisere den organisasjonen vi nå har.

Hvordan ser dere på SR Group i det store transportbildet?

- Vi skal være forsiktig med å kalle andre useriøse, men for alle ledd i vår organisasjon er seriøsitet det viktigste. Det er noe vi vil stå for. Vi vet at dette vil bli en tøff kamp i forhold til mange konkurrenter, for vi blir aldri de billigste på transport, men vi kommer heller ikke til å involvere oss i det som gjør transporten billig. Vi kjører vår strategi og heldigvis fikk vi en stor kontrakt med Subsea7 i fjor, nettopp på grunn av seriøsitet. Det fortalte oss at det er et marked for våre verdier. Samtidig taper vi ufattelig mange oppdrag nettopp på grunn av de samme verdiene. Hadde vi ikke fått landet kontrakten med Subsea7, ville vi trolig snudd pilen andre veien og gitt opp mye av dette. Den kontrakten var avgjørende for at mange av våre ansatte valgte å fortsette. Vi kunne ikke lenger konkurrere på priser som ligger 40 prosent under kostpris, fastslår han.

Hva var det Subsea7 så i SR, som ikke andre ser?

- Blant annet at vi har eget utstyr, som er bygget for denne type transport. I tillegg til leveringssikkerhet og opplæring av vårt mannskap. Når en båt kommer til kai for å gjøre nødvendige foretak før den skal ut i sjøen for kanskje å legge rør i fire uker, så må utstyret være der, skadefritt. Den båten koster en million for dagen å ha liggende til kai. I den sammenhengen er ikke transportprisen så høy.

SR Group sloss jo i et marked der prisene etter hvert ligger på et nivå som er satt av dem som driver ulovlig, samtidig som måten dere driver på er meget kostbar.

Hvor henter dere overskuddet?

- Økonomi er et totalkonsept. Vi har lager og eiendom langs hele kysten. Hadde vi kun drevet transport kunne vi ikke holdt på som vi gjør med så sterkt fokus på kvalitet. Da hadde ikke vi bestemt prisen. Det er så enkelt.

Vi tok et valg for 20 år siden om at hvis vi skal overleve må vi ha egne kunder, der vi kan ivareta også det rundt selve transporten fra A til B.

Golf åpner dører

- Ikke minst er gode IT-systemer viktig. Det meste som er laget på den fronten er laget for speditører. Det finnes lite for en transportbedrift å velge i. Vi har derfor laget oss noen store og tunge systemer som fungerer for oss.

Kontrakten med Subsea7 åpnet nok noen dører for oss i form av at kundene kanskje ser nærmere på forskjellen mellom en transportør og en speditør. Nå får vi kanskje vise hva vi kan og hva vi duger til, avslutter Røstad og smiler. Som alltid.

Nå skal han spille golf. Golf er terapi. 80 prosent av kundene hans spiller også golf.

- Vi diskuterer business, men på et annet plan. Golf kan ofte være en døråpner.

Tar vi bort alt av utstyr sitter vi igjen med standard europeiske vogntog. Dit skal vi ikke. Vi må ha fornøyde sjåfører som kanskje fortjener en kufanger, XXL-hytte eller en større motor. Trivsel og komfort henger sammen og sjåføren er vårt viktigste verktøy. Vi har sjåfører både i 50- og 60 årene som har vært her lenge, sier Bjørn Røstad. Her ser vi Roger Bergsli i sin nye skute, en påkostet Scania R730.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!