-Speditøren hos Dan Cargo sa at de ikke kjente til regelverket, sier Bjørn Uno Rogneby hos Statens vegvesen på Jessheim.

Kontrollørene ved Jessheim trafikkstasjon er på hugget om dagen. I dag tok de nok et vogntog for ulovlig kabotasjekjøring. Et tsjekkisk vogntog fra transportselskapet Jochstav Sro ble vinket inn for kontroll ved Minnesund. På gardintraileren stod det gods som skulle til matvarekjeden Kiwi, et av selskapene til matvaregiganten Norgesgruppen.

Klart brudd

Nå var det ikke mat som var på traileren, men utstyr til Kiwibutikkene i form av kjøledisker. Disse var fraktet fra Tsjekkia til Norge, og så langt ser alt ut til å være i sin skjønneste orden. Men når kontrollørene undersøker fraktpapirene så viser det seg at vogntoget har vært innom i Vestby i Akershus. Der har sjåføren lastet ytterligere et kolli på den samme traileren, uten at denne er losset først.

Som kjent er et av hovedprinsippene i kabotasjelovgivingen at en utenlandsk transportør må ha internasjonalt gods inn til Norge, og at dette må være losset før man kan kjøre kabotasje.

Politianmeldt

-Her er lovverket klinkende klart; har man ikke losset det internasjonale godset så har man ikke anledning til å kjøre kabotasje i Norge. Vi har vært i kontakt med den norske speditøren Dan Cargo. Der var forklaringen at de ikke kjente til at dette sto i regelverket. Det høres ikke bra ut hvis en norsk speditør ikke har hørt om dette. Kan de ikke kabotasjeregelverket som speditører så er det ille, sier Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim.

Da vi snakket med ham var han i ferd med å skrive en politianmeldelse på forholdet, der bileier og løyveinnehaver blir anmeldt.

Dan Cargo og Kiwi

Vi har vært i kontakt med Dan Cargo, men de ønsket ikke å kommentere denne saken på det nåværende tidspunkt. Vi har også sendt henvendelse til ledelsen i Norgesgruppen og Kiwi. Der har vi fått følgende tilbakemelding.

-Vi kan bekrefte at en av våre leverandører benyttet seg av Dan Cargo i forbindelse med transport og lagring av et nytt kjøleanlegg til en av våre butikker. Vår leverandør har informert oss om at de har tatt saken opp med Dan Cargo, og at gjentakelse ikke vil finne sted. KIWI forventer at transportører og underleverandører følger gjeldende regelverk, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsrådgiver hos matvarekjeden Kiwi.

Parkert

Det tsjekkiske vogntoget blitt fraktet til Jessheim trafikkstasjon der man har bedre kontroll over det. Papirene er tatt hånd om av Statens vegvesen.

-Speditøren har skaffet en norsk transportør som skal plukke opp traileren i morgen for videre transport. Da får tsjekkeren lov til å kjøre ut av landet uten lass. Når det gjelder politiets reaksjon så må du høre med politijuristen om det, avslutter Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Det er godt mulig at denne transporten for Kiwi Mini Pris ender med alt annet enn "minipris" for den østeuropeiske transportøren!

Les om da Postnord ble involvert i ulovlig kabotasje HER

Les svaret fra Postnord HER

Sting Transport kjørte ulovlig for Postnord. Les saken HER

Les om da Bring ble anmeldt for kabotasjebrudd HER

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!