- Det er viktig for NLF å støtte bedrifter som tar tak i trafikksikkerheten, mener NLF's regionsjef i Trøndelag, Roar Melum.

Kontrollørene fra Statens vegvesen kjente lukt av ødelagte bremser allerede før vogntoget hadde dratt på håndbrekket under utekontrollen i Verdal sist i februar.

Trekkvognen var omtrent uten bremsekraft og hengeren var ikke stort bedre.

Noen uker tidligere ble samme vogntog stanset ved Ørje og ble da pålagt utbedringer, samt å skifte ut sommerdekkene på trekkvognen. De slitte sommerdekkene sto fortsatt på bilen som ble stanset i Verdal, selv om den hadde vært hjemme i Litauen i mellomtiden.

Sødra

Inne på tralla fant kontrollørene stabler med MDF-plater som var dårlig sikret med slitne stropper. Godset kom fra en av fabrikkene til Sødra i Litauen.

Sjåføren ble anmeldt, fikk 15 000 kroner i bot og kjøreforbud i Norge. Sertifikatet hans ble sendt med posten til hjemlandet og vogntoget ble fraktet til Scania sitt anlegg i Verdal.

Etter en gjennomgang der ble det konkludert med at det 17 år gamle litauiske vogntoget var oppbrukt, nedslitt og gjennomrustet. Det var bare et tidsspørsmål før hele settet ville kollapse.

Etter et par uker blir vraket hentet og fraktet til hjemlandet på et annet vogntog.

Ansvarliggjøring

Saken fikk stor oppmerksomhet i de lokale mediene i Nord-Trøndelag og varemottaker Sødra Interiør måtte svare på kritiske spørsmål fra pressen.

- Vi ser stadig oftere at mottakere står frem og lover gjennomgang og endringer. Noe annet kan de heller ikke si, men samtidig forplikter de seg til å ta grep, sier Roar Melum.

Han er regionsjef i NLF Trøndelag og har utviklet Transportsvanen, et verktøy der ansvarliggjøring av alle ledd i transportkjeden er nøkkelen til en ryddigere og sikrere bransje. Ideen har han hentet i dagligvarebransjens svanemerking av kvalitetsvarer som man trygt kan kjøpe.

Positivt

Han liker det han ser nå, at vareeier konfronteres og må ta grep. Melum har i flere år hevdet at søkelyset må rettes mot dem som styrer transporten og bestiller disse useriøse aktørene til Norge. Sjåføren er kun en liten brikke i det store spillet og skal ikke måtte ta alt ansvaret alene.

Noen uker etter at det litauiske vogntoget trakk sitt siste sukk på kontrollstasjonen i Verdal troppet Melum opp på kontoret til driftsjef Gunnar Valen hos Sødra Interiør i Namsos.

NLF hadde med bløtkake som en påskjønnelse for at Sødra tar ansvar og ønsker å gjøre endringer i transportrutinene.

- De ble nok tatt litt på senga man merker at de famler litt, men de tar et ansvar for trafikksikkerheten når de går inn i dette. Da er det viktig å støtte dem på det videre, tenker Melum.

Vil varsles

Gunnar Valen innrømmer glatt at det ikke var noen stas for et stort konsern som Sødra å bli koblet til den råtne semitraileren. Selv har han ansvar for all transport ut fra Namsos. Opptil 800 kubikk med gods leveres hver måned til byggevarekjeder mellom Trondheim og Kirkenes herfra. - På norske biler, påpeker han og ramser opp transportørene de har avtale med. - Faste biler og sjåfører er viktig for oss.

Det er det som kommer inn til bedriften han ikke har kontroll på. Slike som litaueren i Verdal.

Han har tenkt mye på akkurat det, og funnet ut at en god måte å kunne få oversikt vil være at avsender og mottaker får et varsel dersom det avdekkes uregelmessigheter i en kontroll.

- For oss vil det være svært viktig å få slik informasjon, for at vi skal kunne gå videre med dette i vårt system, mener han.

Affære

Tankene han har gjort seg får bifall hos Melum. En slik varsling vil kunne gi transportbrukere som ønsker det, en verdifull oversikt over hvem av transportørene som har alt i orden og hvem som ikke har det.

- Vi kan sjekke dekk og slikt på dem vi laster her hos oss og varsle politi eller Statens vegvesen hvis vi finner noe urovekkende, men stort mer enn det får vi ikke gjort.

Dersom vi hadde fått et varsel på at et av vogntogene som kjører for oss ikke har alt i orden, ville vi kunne tatt affære overfor vår transportør. Vi ønsker oss sikrere veier, som alle andre, fastslår Valen.

Nye tider

Episoden med litaueren har vært tema helt til øverste nivå i Sødra-konsernet, som produserer mange av sine produkter i Øst-Europa.

- Jeg tror denne hendelsen vil få konsekvenser for våre transportører i form av strengere krav fra vår side, avslutter Valen, som gjerne vil ta med seg Transportsvanen fra NLF inn i egen bedrift.

- Det er gledelig å se et endret fokus både hos politi og utekontroll når det gjelder ansvarliggjøring. Det avdekkes stadig mer delikate saker der transportkjøpere må ta grep.

Selv har jeg aktivt pushet journalistene som skriver om disse sakene i dagspressen, til ikke å stanse ved kontrollbiten, men også belyse hvem disse vogntogene kjører for. Det er viktig å få frem dem som står og gjemmer seg når ulovlighetene blir avdekket. Det har virkelig slått ut i full blomst her i Trøndelag, sier Roar Melum.

Dialog

Samme uke som litaueren ble stanset i Verdal, ble et polsk vogntog stanset i Trondheim, på vei til bedriften Natre Vinduer AS. Også her ble det stilt kritiske spørsmål fra lokalpressen som ble besvart med at en ryddeprosess overfor leverandør og transportør var igangsatt.

For Sødra Interiør sin del, er dialogen med Statens vegvesen allerede godt i gang.

- Vi har avtale med Statens vegvesen om å bli med på kurs til høsten, der vi skal lære hvordan vi selv kan kontrollere vogntog. Vi har også fått et mobilnummer som vi ringer hvis vi vil rapportere kritikkverdige forhold på vogntog som leverer varer hos oss, sier driftsjef Gunnar Valen i Sødra Interiør.

Driftsjef hos Sødra Interiør i Namsos, Gunnar Valen (t.v.), satte pris på besøk fra Roar Melum og NLF. De to diskuterte videre tiltak for å unngå trafikkfarlige transportører i fremtiden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!