Motivlakk er i skuddet. Stryningen Laila Garlid viste frem sin første lastebiljobb. Eier Magne Sunde og sønnen Simon var meget fornøyde med resultatet. Bilen blir å se på asfaltlegging i Østfold med RedRiver-semi i tiden fremover.

Ildsjelene bak storbilutstillingen, Kjetil Bernhoft og Benny Hammer (i vogna), kan se tilbake på en sosial og trivelig festival, akkurat slik de ønsket seg at den skulle bli.

Etter et par år med motorfestival i Stryn fant bilberger Kjetil Bernhoft ut at han også ville ha med de store bilene på denne sosiale begivenheten.

Det har resultert i stadig økende antall lastebiler på den årlige festivalen midt i Sogn og Fjordane.

Veikryss

Stryn er et knutepunkt hva transport angår og nylig avgjorde også regjeringen at fremtidig trasé for E39 skal legges innom fagre Stryn.

- Det er den sosiale biten som gjør at jeg vil være med på dette, sier en av ildsjelene, Benny Hammer.

Han har erfaring fra transportbransjen og bidrar svært gjerne til å skape et sosialt arrangement for travle yrkessjåfører.

Sosialt i fokus

- Før hadde sjåførene tid til å være sammen og prate når de møttes. Det har de ikke lenger i like stor grad, mener han.

Nettopp derfor er slike oaser som motorfestivalen i Stryn en kjærkommen anledning til å vise frem en lastebil man er stolt av, eller prate med kolleger man ellers bare møter langs veien.

Økning

Den andre av duoen bak storbilutstillingen, Kjetil Bernhoft, driver til daglig Jans Bilberging i Stryn sammen med sin far.

- Hadde det ikke vært for ham, hadde jeg ikke hatt mulighet til å holde på som jeg gjør. Det er mye arbeid som ligger bak et slikt arrangement, slår han fast.

- For åtte år siden hadde vi 30 storbiler her. I år passerte vi 140.

Parade

Det skal litt til å organisere et slikt oppmøte på en liten plass, men som Benny Hammer ganske korrekt påpeker, så er yrkessjåfører vant til å parkere tett og logisk.

De aller fleste kom på plass allerede fredag, og på lørdag var det lagt inn en parade i programmet, der over 140 lastebiler kjørte i samlet flokk gjennom Stryn sentrum.

- På den måten får vi også roet ned den verste festingen, i og med at sjåførene vil være kjørbare lørdag ettermiddag. For denne paraden er populær og man vil ikke gå glipp av den, sier Bernhoft.

Godvær

Da siste bil var ute av plassen søndag ettermiddag tok de to en siste sjekk på området.

Etterpå kom regnet. En klar indikasjon på at festivalen har livets rett, spør du oss.

Ta en kikk også på den luftige videoen fra denne lørdagen i Stryn.

Og husk å merke av i kalenderen, første helg i juni. Neste år blir det i uke 23.

Modellbiler hører med. RC-klubbene fra Vågsøy og Sykkylven sørget for at de yngste hadde litt spennende å se på også.

Sjåfør Geir Elling Nyland (t.v.) og påbygger Bjørn Tore Sandnes gliste bredt etter at den nye krokbilen gjorde rent bord hos både jury og publikum på festivalen. Påbygget er gjort av Nomek as i Stryn.

Gutter med snute. Bjering Maskin fra Vågstranda hadde med seg deler av snutebilsamlingen. En Scania 142, en 143 og neste år er også en 144 på plass. - Den gikk av veien i vår, men skal fikses opp igjen, lover fra venstre Trond Einar Walle, Robin Skarvøy og Hans Mathias Bjering.

Jon Olav Nedreklepp inviterte på luftetur i kranbilen fra Mørenett for de som ville, og for noen som egentlig ikke ville...

Geir Elling Nyland fra Thor Tenden Transport tok både juryens pris og publikums pris for grommaste storbil med sin nye krokbil. Pedro Constantin (til høyre) tok tredjeplassen, mens Geir Vidar Berg tok andreplassen. Ansvarlige for prisutdelingen var søstrene Torunn og Gunnhild Egge.

Harald Klokkehaug holder i høygaffelen, omgitt av barmfagre blondiner skapt av Glenn Andersen i Arendal. - Kona syns det ble litt i overkant, innrømmer han...

Scania fra dengang de ble bygget i tre...

Ståle Ødegård fra Sykkylven tok med seg hele Velledalen på festivalen og fikk som en av svært få ha med hengeren inn på utstillingen.

Amerikansk innslag, godt hjulpet av Haugen Transport, som hadde tatt turen med fire biler fra Bergen.

Rodgeir Rake deltok i paraden sammen med over 140 andre lastebiler.

Rodgeir Rake har oppfylt guttedrømmen og investert i Peterbilt fra 1977. Han hentet den i mars og stilte på festivalen med fersk motivlakk på bakveggen.

I Stryn har til og med Michelingubbene cowboyhatt.

Blankt og fint skal det være. Her har svenske Svetsab kledd hekken på en Scania.

Snutebilene var som vanlig populære. På tide å ta opp tråden igjen, Scania???

Paraden besto av ikke mindre enn 140 lastebiler, med arrangørens bergingsbiler i front.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!