Odd Nordhaug har vært med helt siden starten. Nå er den drevne mekanikeren pensjonist.

Vi møter en av veteranene, Odd Nordhaug.

Han tjenestegjorde som mekaniker i 49 og et halvt år, før han måtte gå av med pensjon.

- Litt surt å ikke få fortsette til jeg kunne feire 50 år som ansatt, men slik ble det, smiler han.

1964

Nå er han tilbake på sin gamle arbeidsplass for å feire 50 spennende år, sammen med tidligere kolleger og gamle kunder.

- Jeg er usikker på hvem som kjøpte den første bilen her, men jeg husker den ble levert i mai 1964, en måned etter at vi åpnet, forteller han.

Vinterstengt

På den tiden var Saltfjellet vinterstengt, så i den kalde årstiden handlet transporten i Fauske om å frakte gods nordover, som kom med jernbanen sørfra.

- Vi solgte godt på den tiden. Jeg mener det gikk mellom 10 og 15 vogntog nordover herfra hver dag på slutten av 60-tallet, minnes Odd.

Brann

Sent på 90-tallet ble verkstedet rammet av brann. En handlekraftig bilberger som bodde like ved, våknet av brannen og fikk dratt ut lastebilen som sto i full fyr inne på verkstedet.

Takket være den innsatsen reddet man mye av bygget, men tre nye lastebiler måtte kondemneres på grunn av røykskader.

Scania fortsatte i leide lokaler de neste tre årene, før nytt anlegg sto ferdig på dagens tomt.

Nye tider

50 år betyr også en rivende utvikling når det kommer til lastebilens oppbygging.

Odd Nordhaug husker tilbake til den gangen det eneste elektriske bak hytteveggen var baklysene.

- I dag må du opp med en pc for å reparere lastebil. Det overlot jeg til ungdommen.

Utslipp har også endret seg en del. Før kunne du ikke ligge under en lastebil som startet opp, i dag merker du knapt at de slipper ut noe, sier Odd.

Han tar litt bilder, fleiper med gamle kjente og nyter jubileet som alle andre her i finværet.

Stig Skogen vant tur til Scaniafabrikken i Södertälje og sjelden har vi sett så ekte glede fra en voksen mann.

Mye fin historie var stilt ut i anledning jubileet. De fleste eid av Øyvind Jensen Termotransport, men veteranen nærmest hører hjemme hos Scania Fauske som også har totalrestaurert den. Betegnelsen er Scania Vabis F11 1942-modell. Den firesylindrede motoren yter 115 hestekrefter og toppfarten er 75 km/t.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!