Lastebilen hadde ingen brems på høyre drivhjul og heller ingen bremseeffekt på venstre boggi.

En sliten Iveco med boggihenger ble i slutten av mai vinket inn til kontroll ved Sandmoen kontrollstasjon, som hadde kveld og nattkontroll.

Rådgiver Morten Frantzen ved utekontrollen forteller at han reagerte på at vogntoget så litt skranglete ut da det ankom, så han bestemte seg for å kjøre en bremsekontroll.

Resultatet av den første testen var overraskende dårlig, men en påfølgende test bekreftet dessverre inntrykket.

- Lastebilen hadde ingen brems på høyre drivhjul og heller ingen bremseeffekt på venstre boggi. Hengeren var også relativt dårlig, så vogntoget kom akkurat over krevet til anmeldelse.

Statens vegvesen nedla kjøreforbud og tillot kun transport til verksted.

Dagen etter ble vogntoget fraktet til DAF sitt verksted på Heimdal, men det ble raskt konstatert at dette ble en for dyr løsning.

Istedet ble det rekvirert hjelp fra hjemlandet og noen dager etter ankom mekaniker med deler fra Polen i en Toyota Landcruiser. I dagene som fulgte ble bremsereparasjonene foretatt på parkeringsplassen til DAF-verkstedet, før ny bremsetest ble gjennomført hos DAF.

Etter en uke i Trondheim fikk sjåføren godkjent reparasjonen og fikk tilbake papirene fra Statens vegvesen.

Har alt gått bra, er varene nå levert til kunden. Om enn noe forsinket.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!