Daily blir, som kassebil, tilgjengelig i ni forskjellige volum. Fra 7,3 til 19,6 kubikkmeter, som i følge Iveco, skal være klassens største.

To nye volumer er tilgjengelige på Daily, 18 og 19,6 kubikkmeter.

Chassis-versjonen kommer i akselavstander på 3000, 3450, 3750, 4100, 4350 og 4750-millimeter. Totalvektene går fra 3,3 til 7 tonn.

Ny Quad-Leaf-fjæring foran er standard. Bedre kjøreegenskaper, redusert vekt og økt tillatt akseltrykk på 1900 kilo, er noen av gevinstene. Vi kjørte også en versjon med luftfjæring og den største motoren, noe som gav medsmak.

Når Iveco lanserer en ny varebil, spares det ikke på kruttet. Statisk visning på et slott utenfor Torino en dag, så prøvekjøring på Balocco-testbanen dagen etter.

Denne gangen kan italienerne også være mer stolte av den nye kassevogna som består av 80 prosent nye deler i forhold til den siste faceliftede versjonen.

Mer stuerom

Interiøret er nytt og til forskjell fra utgående modell har du nå fem skjulte oppbevaringsrom, i tillegg til tre koppholdere, hylle i taket og åpent og lukket rom i dørene.

Tøff front

Utformingen er som bildene viser mer kantete enn flere av konkurrentene og særlig fronten har et sterkt særpreg og vil være lett å legge merke til.

19,6 kubikk

Daily blir, som kassebil, tilgjengelig i ni forskjellige volum. Fra 7,3 til 19,6 kubikkmeter, som i følge Iveco, skal være klassens største.

ECO-fordeler

Mange av endringene har kommet som ønsker fra kundene og blant eierfordelene skal den nye Daily gi deg en drivstoffbesparelse på 5,5 prosent og om du trykker in ECO-knappen kan du spare 14 prosent diesel.

Innlastingen bak er også blitt 5,5 centimeter lavere.

Økt flåtesalg

I følge Ivecos folk, har flåtesalget en økt andel av salget, noe som også setter krav til lønnsomhet, holdbarhet og servicevennlighet.

Mer nyttelast

I forhold til tilsvarende utgående chassis-modeller, er den nye 40 kilo lettere.

Daily har nå opptil 4,7 tonns nyttelast og den tyngste versjonen vil da få betegneslen 70.210, om den har den største motoren på 210 hestekrefter.

10,5 meters svingradius

Svingradiusen på 10.5 meter, er nok en av de bedre i denne klassen.

Motorer:

2,3-literen 106, 126 og 146 hestekrefter leverer respektive 270, 320 og 350 Newtonmeter.

3-literen med 146, 170 og 205 hestekrefter leverer respektive 350, 430 og 470 Newtonmeter.

Tre-literen med 146 og 170 hestekrefter finnes som Euro 6-motor ved hjelp av EGR og SCR.

CNG

I tillegg leverer Iveco 136-hesters CNG-versjon.

El-Daily

Den helelektriske Daily fortsetter i samme versjon som i dag, men den nye er under utvikling, i følge Iveco.

Sikter på Sprinter

Iveco har Sprinter som hovedkonkurrent og det er den bilen de har målt seg selv mot. Selv mener de at nye Daily har bedre ytelse, men er billigere.

I kupeen merker vi stor forskjell fra forrige Daily. Mer moderne, mer stuerom og lavere støynivå er endringer vi liker. Rattet kan kun justeres i dybden, vi savner å kunne lengdejustere det.

Nye Daily er en mer moderne kassebil, det er ikke til å komme utenom. Det er en etterlengtet modell, siden dagens Daily bærer preg av å ha vært med en stund.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!