-Dette er en bevisst handling, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen, mens han viser fram magneten som var montert på gearkassa.

Tor Wethal kom for å hente laksen og frakte den til Göteborg.

Sprekk i bremseskivene på trekkvogna.

Her er bremseslangene klemt sammen. Slaglengden er også altfor lang.

- Vi var på vei sørover med to biler for å kontrollere tungtrafikken i området rundt Kjeller da vi så en gammel FH som kjørte veldig sakte. Vi tenkte at han kanskje var litt i overkant tung og ville ta en kikk på ham, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim Trafikkstasjon.

Dermed ble han vinket inn ved Skedsmokorset. - Jeg fikk øyekontakt med sjåføren og vinket ham inn ved Skedsmokorset. Sjåføren nikket og fulgte etter oss i bil nummer én. Men da vi kjørte av ved innkjøringsrampa, fulgte han ikke etter lenger.

Våre menn i bil nummer to så at sjåføren hoppet ut og fjernet magneten før han fortsatte ferden.

Da vi konfronterte sjåføren med dette, nektet han først og forsto ingen verdens ting, men innrømte etterhvert at han hadde kastet magneten. Vi kjørte tilbake til plassen der han hadde stanset og fant magneten liggende i veibanen.

Nå var skivene hans helt blanke, så saken var jo grei, men det er uansett greit å finne magneten for å styrke politisaken. FH´en han kjørte var blant de siste før de digitale skriverne kom, sier Rogneby, før han lett hoderystende kan fortelle at dette ikke var det eneste sjåføren hadde jukset med.

- Han hadde kjørebok som viste at han hadde kjørt nesten hver dag, men hadde få, om noen skiver som kunne vise dette. Det er altså helt umulig å si hvor lenge han har kjørt.

Nå viser dog papirene at han ikke har vært lenge i landet og at han hadde innkommende last samt at han nå var på vei fra Gardermoen til Gøteborg. Vi har ingen mistanker om ulovlig kabotasje, men det er da ille nok det som har fremkommet.

Laks som skal til Hong Kong

Lasten besto av laks som skulle fra Gardermoen til Gøteborg og deretter videre med fly til Hong Kong. Han kjørte for 24/7, et svensk selskap.

Bilen var fra Bulgaria og løyvet var også utstedt på et firma i Bulgaria. Sjåføren hadde makedonsk førerkort men bulgarsk pass. Det er forøvrig en ikke ukjent kombinasjon.

- Hva med tilstanden på bil og henger?

- Vi tok bremseprøver og avskiltet både bil og henger. Den svenskregistrerte hengeren hadde bremser bare på halvparten av hjulene og en kontroll viste at den hadde kjøreforbud i Sverige.

Samtidig hadde bilen sprekk i bremseskivene sine. Det betyr at både bil og henger må berges og at skiltene ikke utleveres før sjåføren kan vise kvittering fra verkstedet.

Nå er det slett ikke sikkert at det blir denne sjåføren som får igjen skiltene heller. Det får politiet avgjøre, forteller Rogneby. Inntil videre er det anmeldelse, kjøreforbud og førerkortbeslag for den svært så internasjonale sjåføren.

De er aktive på Jessheim for tiden. Forleden stoppet de denne bulkbilen fra Bess som kjører for Blomquist. Bilen var i Norge på åttende dagen og sitt femte kabotasjeoppdrag. Det tok litt tid å kontrollere, ettersom sjåføren ikke viste mer enn tre fraktbrev i første omgang. Da kontrollørene sjekket kjøre- og hviletid, fant de at dette ikke stemte opp mot hvor langt bilen hadde kjørt disse dagene. Dermed fant sjåføren to nye fraktbrev i en annen mappe. Men det stoppet ikke der. Ettersom bilen måtte kjøre tom ut av landet, kom det en ny Bess-bil. Ved nærmere kontroll, viste det seg at heller ikke denne hadde papirene i orden. Den hadde last inn til Norge, men datoen hadde de "glemt" å føre på. Det siste forekommer gjerne for å strekke tiden de kan være i Norge på. Ifølge loven er dette syv dager etter lossing av inngående frakt. Dermed måtte en norsk Jørgensen-bil komme og overta frakten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!