Geir Mo skal besøke messen og blant annet holde en tale. Når vi ringer ham er det første og fremst entusiasmen og pågangsmotet for lastebileiere som arrangerer slike tilstelninger som opptar ham. - Det er slik entusiamse vi trenger for å møte konkurransen i en hard hverdag, mener Geir. Selv skal han også kose seg med nettopp å gå blant likesinnede på messa til helgen.

En 322 fra 1961. Denne er maken til bilen som bestefaren til Jan kjørte. Nå er den nyoppusset. Vi tipper den opplever mye oppmerksomhet på lørdag.

Det begynte med at sjåførene skulle ha opplæring, så ballet det på seg for å si det slik... Jan ler når vi lurer på hva som var bakgrunnen for at han ville arrangere en messe for lastebilfolket i Aurland.

Så er historien et godt smil verdig også. Det hele begynte nemlig med at Turlid Transport skulle ha opplæring med Fleetboard via Bertel O. Steen. Så nevnte en kar at det ville vært hyggelig med noen vafler eller litt grilling også, når de først var samlet.

Og hvorfor ikke få noen leverandører til å stille opp, NLFs direktør til å si noen ord, og hva med å la vegvesenets utekontroll-gruppe komme for å prate med sjåførene?

Slik ser vi for oss at praten rundt et bord har startet. Sannsynligvis har enkelte nikket på hodet av denne gode ideen. Så har det kanskje vært stille et minutt eller to. Man drikker kaffen sin og tankene begynner å spinne.

Kanskje har et lyst hode tenkt at dersom det kommer mange lastebilfolk - det er jo ingen grunn til å begrense dette til Turlid-sjåfører lenger - så kunne man kanskje sørget for litt underholdning også? Hva med å få PK & Dansefolket til å opptre på kvelden samt å få standup-komiker Byrge Aspaas til å bryte isen?

Mer nikking. Kanskje et lite "Mmhm - det høres hyggelig ut" fra Jan Turlid der han sitter med koppen sin og plansjene over økonomikjøring fra Mercedes Benz.

Og er man så langt, må man jo ha noen goder tilbud også. De selger jo dekk. Dermed blir det vel et kanontilbud på de som bestiller personbildekk denne dagen. Det er jo det minste man kan gjøre?

Så ser vi for oss fortsettelsen. Refill av kaffe. Nikking til hverandre. De ser for seg lastebilfolk som går smilende rundt, ser på utstillerne, prater med likesinnede og koser seg. Noen er med på demokjøring med Bertel O. Steen. Alle skal ivaretas.

Akkurat. Ivaretas ja. Det betyr jo at man må ha et tilbud til lastebilfruene og andre som kanskje ikke er like interessert i å se på bil hele dagen. Hva med å leie en båt som går Flåm-Gudvangen-Flåm for de som ønsker det? Den kan jo gå klokka ett? Så kan selve transportmessen vare fra 09-16. lørdag den 31. mai?

- Absolutt. Sier Jan.

Selv tenker han i dette øyeblikket muligens på om han rekker å få opp veteranbilen før dette treffet, messen eller tilstelningen eller hva det nå enn blir. Det er en Mercedes 322 fra 1961. Maken til den bestefaren hans kjørte. Nå står den på Bertel O. Steen i Oslo for å bli pusset opp.

Jan leker med tanken. Det bør absolutt gå. Og veteranbiler er noe mange er nysgjerrige på.

Apropos veteraner. Hvorfor ikke få Bjørn Evensen fra Ekeri til å komme? Han har jo kjørt litt for Turlid de par siste ukene og man har da vært Ekeri-kunde siden 1992. Og om han kommer, kunne jo Flom kjetting, Synfiber, Esso, Yara, Fagdekk, Aurland Sparebank og Intercontact Norway også komme?

På dette stadiet ser vi for oss at nikkingen har nådd euforiske nivåer. Det er iallefall bred enighet. Det siste som blir klubbet igjennom er at man må se å få slått gresset på nabotomta slik at man har plass til parkering om det kommer veldig mange.

Og veldig mange håper vi at det kommer. Vi ønsker Turlid Transport tillykke med arrangementet - som altså kom istand fordi noen sjåfører skulle ha litt opplæring i økonomikjøring....

Jan Turlid ser frem til helgen. Det er føste gang et slik arrangement går av stabelen for hans del. Det later til å bli et trivelig arrangemet.

Settene til Turlid Transport er flott reklame både for Mercedes-Benz og bedriften selv.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!