Mercedes Arocs SLT har stålfjærer, mens Actros SLT har luftfjærer. Ellers er jo også utseendet annerledes.

Vi har opp gjennom årene vært på svært mange lastebilprøvekjøringer, og svært mange av dem har vært lagt til spennende steder og har vært arrangementer med et godt innhold. Men aldri tidligere har vi opplevd et "tyngre" arrangement enn det Mercedes-Benz inviterte til nylig.

Undertegnede har i alle fall ikke vært med på noen pressearrangementer der fokuset er noe så spesielt som tungtrekkere!

Det var nemlig snakk om et prøvekjøringsarrangement av de nye tungtrekkerne Mercedes Arocs SLT og Mercedes Actros SLT, og da snakker vi ikke bare om å få prøvekjøre et halvtungt vogntog, eller se hvordan en profesjonell tungtransportør utfører jobben, nei her fikk deltagere med det riktige førerkortet prøve seg på ganske så spesielle kjøreoppgaver.

Tungt og langt

Av tungtrekkere sto det flere ferdig lastede vogntog, både av Arocs SLT og av Actros SLT. Samtlige hadde den største motoren, OM 473, en rekkesekser som kan by på 625 hk og 3000 Nm i dreiemoment. Motorene var koblet til automatiserte 16-trinns usynkroniserte gearkasser utstyrt med siste generasjon Powershift 3, et system som i følge Mercedes sørger for enda raskere gearvekslinger enn forgjengeren. Bilene hadde for øvrig betegnelsen 4163 8x4. Actros SLT var utstyrt med luftfjæring, mens Arocs SLT har stålfjærer.

Samtlige biler var også utstyrt med Mercedes unike turboretarderclutch.

Turboretarderclutch

Turboretarderclutch ble første gang lansert til forrige generasjon Actros tungtrekkere. Litt enkelt forklart er det snakk om en konverter og en singel tørrplateclutch, men i motsetning til andre gearkasser med konverterclutch, eller hydrodynamisk clutch om man vil, har Mercedes montert konverteren rett etter motoren. Deretter kommer tørrplateclutchen mellom konverter og gearkasse.

Under prøvekjøringen kjørte vi blant annet Actros 4163 8x4 med en tiakselt spesialhenger full av tunge lodd. Totalvekten var oppgitt til 170 tonn. Det var en imponerende forestilling å ta løs med dette vogntoget, men vi ble enda mer imponert i noen av de tunge motbakkene på 8%.

Les mer om vår heftige tungtrekkeropplevelser i TransportMagasinet nr. 5 som kommer ut om kort tid.

Mercedes Arocs i anleggsversjon kan også leveres med Mercedes uinke turboretarderclutch. Her en 8x4 med 41 tonn totalvekt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!