Det enorme messområdet inneholder det meste av utstyr.

Fra IAA 2012, hvor Renault kjørte video som skulle signalisere trekkene til sin kommende modell, kan det tenkes Scania går enda lenger under årets IAA?

Vakre modeller er fortsatt et vanlig innslag på internasjonale bilutstillinger. Transportmesser er intet unntak. Her står en av "produktekspertene" til italienske Fiat ved siden av en ny pickup.

IAA Hannover er verdens mest toneangivende messe innenfor nyttekjøretøyer, og setter alle andre messer fullstendig i skyggen! Et mareritt, om du "må" innom samtlige ca. 2000 utstillere - en kjempe-oase om du selv velger deg ut hva som er verdt å beskue på to effektive messedager. Samtidig som vi lover at du ikke hadde orket tre hele dager i de gigantiske messehallene. Du oppdager forresten transportmateriell du ALDRI har sett før - vi lover!

Vår egen store nasjonale transportmesse på Gardermoen fremstår som en liten tysk pølsebod i forhold til verdensmessen IAA.

Vår 15. tur

Om vi må ha vår egen chartermaskin? Neida, not crazy, men et must for en effektiv messetur da ingen rutefly fra Norge lander i Hannover. I tillegg til at det i praksis tar en dag - i hver ende - å kjøre opp og ned. En rask direkteflytur stjeler nemlig ikke dyrebare arbeidsdager. Det samme med at vi legger turen til en helg der kun fredag er "fri-dag," vi roter altså ikke bort mer enn en av ukas verdifulle arbeidsdager. Og vi kan forsikre om at å "rote bort" en helg annet hvert år, da IAA arrangeres, havner i kategorien fornuft og hygge.

Turen vår - lynrask reisevei og to effektive messedager - kombineres med høyt verdsatt sosialt samvær med likesinnede. Noe vi alltid får til og nyter stort, de to dagene vi overnatter der nede. Forøvrig er dette vår 15. tur, kan være vi snart burde vurdert å kjøpe vår egen chartermaskin - TransportMagasinet AIR burde vel klinge bra? I så fall kun med norske flyvere og kabinbesetning.

Uansett; er det noe vi har erfaring med fra alle turene vi har laget for bransjen så er det hvor høyt folk verdsetter det vi kaller for samvær med bransjekolleger.

Bo rimeligere

De fleste velger å bo i delt dobbeltrom, for vi kan røpe at hotellprisene er mer enn høye nok når det er messetid i Hannover. Etter en lang dag på messe, magen fylt opp med god mat & tilhørende godt tysk drikke, så er det stort sett ikke så viktig om man har rom alene eller sammen med andre nordmenn. Men velg selv din egen komfort og økonomi, vi har også booket en rekke enkeltrom. Eurokursen er ikke snill med oss om dagen, men vi kan trøste med at vår mangeårige gode reisepartner Expert Reiser AS gjør det så rimelig som de kan for oss.

Ny Scania?

Fredag 26. september klokka 12:00 forlater vi OSL Gardermoen, i tretiden på dagen "akklimatiserer" vi oss i Hannover og nyter at det er godt å være nordmann i Tyskland. Morgenen etter er det rett på messa! Og samme sosiale økt lørdag kveld, ja for mat vil vi da ha. Søndagen byr også på messevandring, før vi ankommer OSL Gardermoen rundt halv åtte på kvelden. En annen ting; vi har lyst til å vedde en sixpack på at Scania viser "smakebiter" på neste års nye bilserie på IAA. Vi tror i alle fall det, men tør selvfølgelig ikke å love det 100 %.

Bilene lanseres trolig først i 2015, samtidig som Scanias munn er lukket med minst syv segl om dagen.

Les om avsløringene om nye Scania HER

Se spionbildene av nye Scania HER

Vær rask

Vår hyggelige partner Expert Reiser AS har røpet at de har fått en del av hotellrommene til redusert pris, men i stedet for å ta full pris deler de dette med oss! Men her blir det bokstavelig talt første-mann-til-mølla og husker ikke undertegnede feil så kommer turen med dette på ca. 6.600,- i delt dobbeltrom, drøyt 1000-lappen under gitt tur-pris.

Husk at turen kan utgiftsføres som fagreise, også om du er ansatt, men da i samarbeid med arbeidsgiver.

Da det koster omtrent det samme å leie en Boeing som å kjøpe en god lastebilhenger, er vi avhengig av et visst antall påmeldte i god tid før avreise. Det betyr at man ikke kan forvente eller tro at man kan bestille et kvarter før vi tar av med chartermaskinen. Turen er et spleiselag - en service overfor våre lesere og forbindelser - og intet vi i TransportMagasinet tjener noe på eller kan støtte.

Mer om turen og muligheter for påmelding finner du på www.TM-tur.no.

Les om vår forrige lesertur til IAA HER

Astra er ikke bare en Opel-modell, det er også navnet på Ivecos ekstreme anleggsbiler. Sjeldent syn utenfor Italia, men på IAA-messa kan den som regel oppleves.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!