Selv om det er snakk om en hytte fra Mercedes Arocs så har den fått sitt eget designuttrykk. Sisu Polar kan for øvrig leveres med flatt gulv!

Sisu-importør Harald Pedersen gleder seg over den splitter nye Sisu Polar Euro 6, og tror de fleste norske kundene vil ha den største motoren på 625 hk og 3000 Nm.

Få dager etter den første statiske visningen av den splitter nye Sisu Polar Euro 6 i Helsinki, tok vi turen til Sisu Auto i Karjaa, Finland. Vi hadde blitt invitert til å være det aller første fagbladet som fikk prøvekjøre den nye lastebilen. Og på finsk vis skjedde ikke dette med fanfarer og høye smørbrød. Det overlater finnene til "de store gutta". Her er det i stedet lastebilen som står i fokus.

Den første, og foreløpig eneste, Sisu Polar Euro 6 ble stilt til vår rådighet. Kjør, spør, fotografer og kjør litt til. Enkelt og greit!

Daimler

Som vi skrev i årets første utgave av TransportMagasinet så viderefører Sisu Auto samarbeidet med Verdens største nyttekjøretøyprodusent Daimler, for å henge med i utviklingen på motor- og førerhus. Forgjengeren benyttet drivlinje og hytte fra Actros versjon 2, men modellen kom såpass sent på banen at Euro 6-kravene ikke var langt unna. Dermed leverte den lille fabrikken enda færre biler til den lille norske importøren Elverum Maskin. Men med Euro 6-versjonen så ser det bedre ut.

-Jeg har flere kunder som ønsker ny bil nå. Dette ser spennende ut, sier Harald Pedersen i Elverum Maskin da vi går den nye Sisu Polar Euro 6 nærmere etter i sømmene.

Hytta er blant de aller mest moderne på markedet i dag, og kommer fra Mercedes Arocs. En hytte som i utgangspunktet er tøff å se på, men som med de små designendringene til Sisu, hovedsakelig i fronten, bare har blitt enda tøffere!

Innvendig er det ikke mye som vitner om at dette er en Sisu, kun emblemet i rattets sentrum er endret fra MB-stjerne til Sisu-logo. Men nå er det ikke først og fremst hyttevalget som er det viktigste for Sisu-kundene. Det er det usedvanlig robuste chassiset, og de velkjente Sisu-løsningene når det gjelder akselkombinasjoner. Ikke minst er Sisu fortsatt alene om å tilby en fullstendig løftbar tandelmaksel der blant annet driften frigjøres når den løfter.

Sisu Polar Euro 6 kommer i en rekke akselkonfigurasjoner. Her snakker vi både tre-, fire- og femakslede varianter.

Flatt gulv

Sisu Polar Euro 6 kommer med en rekke hyttevarianter, fra den smale hytta med lavt eller høyt tak, bred hytte med lavt eller høyt tak, samt modeller med det flate gulvet. Når det gjelder motorisering så er det Daimlers verdensmotor det er snakk om. Enten i 13-liters variant, eller i den store 16-liters varianten (15,6 for å være nøyaktig). Velger man 16-literen så blir det flatt gulv i hytta. Da kan man velge mellom 520, 570 eller 625 hk. Sistnevnte har et dreiemoment på 3000 Nm ved 1100 o/min. Det bør vel klare seg for de fleste.

Når det gjelder gearkasser så er det snakk om automatisert eller manuell kasse. Førstnevnte er Daimlers Powershift 3, en automatiser manuell usynkronisert. Velger man manuell er det snakk om den legendariske usynkroniserte kassa til amerikanske Fuller.

Faktisk velger 50% av Sisu-kundene Fuller usynkronisert gearkasse.

Prøvekjørt

Vi fikk så anledning til å prøvekjøre Sisu Polar Euro 6. Den største forskjellen sammenlignet med forgjengeren var at det5 var usedvanlig stille i hytta mens vi kjørte. Ikke det at forgjengere var så ille, men dette var merkbart bedre. Det er trolig flere årsaker til det. V-motoren er byttet mot den nye rekkesekseren, og førerhuset er tross alt det mest moderne på markedet.

Motor og gearkasse gjorde også jobben på vår prøvetur, men det er selvsagt begrenset hva man kan finne av utfordringer med en tom dumperbil. Komforten bak rattet var upåklagelig. I tillegg til lavt støynivå er Arocs-hytta en lys og trivelig hytte med god sikt ut av store vinduer, og de utvendige speilene får også godkjent i vår verden.

Det mes spesielle ved å kjøre nye Sisu Polar var nok oppmerksomheten vi fikk. Så å si alle finskregistrerte lastebiler og vogntog vi møtte blinket på oss, uansett om de kjørte Sisu eller et annet merke.

Lastebil fra Sisu handler nok mye om finsk patriotisme også.

Mangler gearkasse

Vår bisitter under prøvekjøringen i områdene rundt Karjaa har vi Roger Tallquist fra Sisu Auto. I det vi kjører inn på et sandtak så bemerker vi at dette er en fin bil å kjøre.

-Joda. Det eneste som mangler nå er å få en gearkasse i bilen, sier Roger tørt, med klar henvisning til at bilen vi kjører har Powershift og ikke Fuller.

Vi spør Harald om dette er noe tema i Norge?

Jo, det er da det. Jeg har flere kunder som ønsker Fuller gearkasse. Ifølge fabrikken er det den absolutt mest drivstoffvennlige gearkassa, vel og merke hvis man kan kjøre en lastebil med en slik kasse. Jeg husker da jeg begynte å selge Sisu. Den første demobilen hadde Fuller-kasse, og jeg syntes vel det skrapte litt mye når potensielle kunder skulle kjøre den. For sikkerhets skyld tok jeg kontakt med fabrikken og lurte på om feilgearing ville gå ut over kassa. Svaret var typisk finsk. "Nei, ingen problemer. Det eneste det går ut over er sjåførenes selvtillit", forteller Harald med et smil.

En av kundene hans sa en gang at det er en gearkasse for sjåfører, ikke for operatører!

100 Sisu

Sisu Auto er ikke noen stor fabrikk. Da vi er på fabrikken er det ingen aktivitet i produksjonslokalene. Flesteparten av arbeidsstokken er på ferie etter å ha jobbet inn fri før årsskiftet. Nå skal snart produksjonen av den nye modellen starte opp, men foreløpig er det bare laget en eneste bil, den som vi akkurat har fått prøvekjørt. Den første kundebilen blir levert til sommeren.

-Jeg har flere forespørsler på bil. De fleste kundene i Norge vil ha den største motoren, og de fleste bilene jeg leverer er anleggsbiler, forteller Harald, selv om han kan levere både tømmerbiler og kranbiler for å nevne noe.

Sisu er ingen stor leverandør, hverken i Verden eller i Norge. Allikevel ruller det i dag ca. 100 Sisu lastebiler på norske skilt. Og Harald kjenner dem alle!

Takk for at vi fikk være de første til å prøvekjøre Sisu Polar Euro 6, faktisk er vi de eneste som ikke er ansatt hos Sisu Auto, som har fått lov til det!

De første nyhetene om Sisu Polar Euro6 kan du lese HER

Vi var også ført ute med prøvekjøring av den forrige Sisu-modellen. Les om det HER

Sisu Auto har en egen forsvarsavdeling som heter Sisu Defence. De bygger blant annet den ekstreme militærvarianten vi har parkert ved siden av her.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!