Hammar Maskin leverer til hele Verden, det sees tydelig på denne fjærpakka. Denne var på vei til Afrika.

Peter Gottfridsson t.v. og Bengt-Olof Hammar er stolte av Hammar Maskin som fyller 40 år i år.

Den nye sidelasteren til Brødrene Hansen i sammentrukket versjon.

Her er hengeren trukket helt ut.

Den første Hammar H195C som kan lengdejusteres med fullt lass, ble nylig levert Brødrene Hansen på Rjukan. Sjåfør Kent Herberg er fornøyd sjåfør.

For 40 år siden gjennomførte en ung student sitt eksamensarbeid ved Chalmers tekniska högskola i Sverige. Emnet var nettopp sidelastere, og studenten het Bengt-Olof Hammar. Dette var den spede starten til Hammar Maskin. Hammar lånte startkapital og konstruerte en prototype. Deretter tok han en masse bilder for dokumentasjon, lastet sin Folkevogn Boble full med informasjonsmateriale, og la ut på en turné i hele Sverige.

En lastebileier trodde på konseptet og kjøpte den første, pengene ble umiddelbart benyttet til innkjøp av materialer til en ny sidelaster.

I dag er Hammar Maskin AB, som holder til i Olsfors mellom Göteborg og Borås, verdensledende på sidelastere og er representert i 90 land. Litt av en utvikling!

Modulbasert

Da vi var på besøk hos Hammar Maskin leverte de akkurat den første av sine lettvektschassiser til Bring Warehousing i Norge Og Norge står i fokus hos den svenske produsenten.

-Norge har vært og er et viktig marked for oss. Vi leverte faktisk sidelaster nummer 300 i Norge i fjor høst. Den var det Enger Transport som kjøpte, de har mange sidelastere fra Hammar. Totalt har det blitt 47 sidelastere til dette selskapet. Det er i dag Verdens største bruker av sidelastere fra Hammar Maskin, forteller Peter Gottfridsson, som viser oss rundt i de store lokalene til bedriften.

I dag har mange bil- og lastebilprodusenter modultankegang som fanesak. Dette for å få ned kostnadene ved at samme komponenter kan brukes til en rekke forskjellige modeller. Dette innførte Bengt-Olof Hammar allerede i 1974. Ikke først og fremst fordi det var lurt, men fordi han ikke hadde råd til å ha en rekke forskjellige komponenter på lager. I dag er dette selvsagt viktig av hensyn til service, lagerhold og produksjon.

Hele Verden

Hammar Maskin har i dag hele Verden som marked, og har datterselskaper i blant annet Australia, New Zeeland, USA, Malaysia og Brasil, mens de har levert sidelastere til 107 land. I Olsfors har 95 ansatte sitt daglige virke i det nesten 13.000 m2 store bygget. Her sitter nemlig designavdeling og selgere, samt at produksjon og serviceverksted også holder til i de store lokalene.

-Vi flyttet inn i 1985. Etter det har vi bygget på hele ni ganger. Vi har også innført robotsveising. Det gjorde vi under lavkonjunkturen i 2008. Nå har vi to sveiseroboter som jobber feilfritt. Vi kaller dem Robert og Roberta, sier Gottfridsson med et smil.

Årlig produksjonskapasitet er ca. 300 enheter. De produserer også byggesett som sendes til datterselskapene rundt Verden, for lokal montering.

Personlig

Grunnleggeren Bengt-Olof Hammar er fortsatt i full sving i bedriften. Han er opptatt av at produktene skal være de beste.

-Vi skal ligge på topp. Kundene skal få maksimal last, topp service og rask tilgang til reservedeler. Vi lever nære kunden og drar personlig og besøker mange av dem, for å se hva de trenger, uansett hvor i Verden kunden befinner seg.

Vi har kompetanse på de nasjonale reglene rundt omkring. Vi vet for eksempel hva slags akseltrykk det er i Djibouti, eller hvilken svingskivehøyde som gjelder i Angola. Vi har god kontakt med myndigheter overalt, sier Hammar til TransportMagasinet.

Han legger også vekt på modultenking og standardisering, og nevner at de benytter mest mulig felles komponenter uansett modell. Anleggene til Hammar Maskin rundt om i Verden er også standardisert, og alle chassiser de bygger, er med svensk stål.

-Kvalitet er viktig. Prototypen jeg bygde i 1974 er fortsatt i drift. Den bruker vi som utlånshenger innimellom, sier han med dårlig skjult stolthet i stemmen.

Utvikling

Hammar Maskin hviler ikke på laurbærene. Selv om de i dag har 65% av markedet i Verden på sidelastere, tenker de stadig nytt. Blant annet har de kommet med en "clip on"-laster som passer på alle kjøretøyer med standardiserte containerfester. En lett og enkel modell for de som ikke trenger det mest avanserte. Her er det ikke nødvendig med hydraulikkopplegg på bilen, enheten drives av et eget aggregat i form av en liten bensinmotor. Løftekapasiteten er på 16 tonn.

De har også tatt fram en ny sidelaster som heter H195C. Der kan lengden justeres for å komme fram på trange industriområder, mens en lastet container befinner seg på tralla. Nylig ble den første av disse levert, til en norsk kunde selvsagt. Det er nemlig Brødrene Hansen på Rjukan som fikk den første (de har en til på gang inn). Tralla har også sving på siste aksel for en svært smidig framkommelighet.

Hammar Maskin har også levert maskiner til krevende oppdrag. Hammar 195 Arctic version er montert på slede og benyttes blant annet på Sydpolen.

Service i fokus

-Vi er 10 mekanikere som står parat til å hjelpe kundene våre, sier Magnus Adetoft, servicesjef hos Hammar Service.

Han forteller at svært mange norske kunder kommer til anlegget for reparasjoner og slikt. I tillegg tar de unna mye via telefonen.

-Her på anlegget jobbes det svært effektivt. Vi gjør unna en ukes jobb på en dag, så selv om man kjører fra Oslo og ned hit så lønner det seg. Ellers har vi laget ferdig reservedelskit som sjåførene har med seg. Oppstår det noen problemer er det ofte at vi kan hjelpe sjåføren over telefonen.

Vårt motto er at ingen Hammar skal stå stille, avslutter den svært entusiastiske servicesjefen hos Hammar Maskin, bedriften som fyller 40 år i år.

Les om lettlasteren fra Hammar som Bring fikk levert HER

Alle nyproduserte sidelastere gjennomgår testing med last før de leveres kunde.

-Vi har 10 mekanikere på serviceavdelingen. I tillegg til reparasjoner tar vi også for oss restaureringer. Dette er en brukt sidelaster som restaureres og er solgt til norske Flatåker Transport, forteller servicesjef Magnus Adetoft.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!