Varerommet tar som nevnt 1 pall, men i Norge får vi ikke løftet den på plass med gaffeltruck på grunn av topphengslet bakluke. Varerommet måler 2,3 kubikkmeter og skilter med 660 kilos nyttelast.

Ford blir først ut i Norge med en modell i dette segementet. I Europa vil den konkurrere mot modellene Nemo, Bipper, Fiorino og kort utgave av Citan / Kangoo.

Men siden den er 10 cm lengre enn disse, går den norske statskassa inn, og vips! Ford Norge har noe de andre ikke har.

Pris

Prisene er hyggelige og starter faktisk under 150.000 kroner veiledende utsalgspris inkl. mva eksl. levering.

Tre motorer

I Courier kommer virkelig Fords enliter EcoBoost med 100 hestekrefter til sin rett, bilen er både komfortabel og kvikk med denne selv med last og to voksne.

En 1,5 liters Duratorq-diesel på 74 hk og 190 Nm var ikke klar for prøvekjøring i dag, men det er denne som sørger for den laveste innstegsprisen.

Med 1,6 liters Duratorq-diesel på 95 hk og 215 Nm føltes Courier sterkere, men man få fortsatt bruke gearspaken flittig med last og to voksne.

Topphengslet

Noen skår i gleden er det, for å få inn statskassa tar Ford kun inn modeller med topphengslet bakluke, den får ikke plass med sidehengslede dører på grunn av låsemekanismen i gulvet.

Interiøret er som i Fiesta og B-Max og det føles bra og ergonomisk. Kjørestillingen er god og det er flere centimeters klaring bak setet til veggen når undertegnede på 175 kjører. Men de norske bilene får vareveggen 2 cm lenger inn i kupeen for å få inn statskassa. Derfor blir det spennende å kjøre den norske utgaven i Norge i midten av juni.

Som nye Forder, er også Transit Courier lettkjørt, dynamisk med fin styrerespons og et godt understell. Bilen er 4,16 meter lang og 1,75 høy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!