I Sverige har det neppe vært stor usikkerhet om at dette på et gitt tidspunkt ville skje, da VW ved budfristens utløp i slutten av april kun manglet 1,75% for å nå dette målet.

Da de forlenget budfristen, gikk spekulasjonene mest på om VW ville øke budet på 200 kroner pr. aksje. Det har VW kategorisk avvist, men nå slipper man å tenke mer på dette.

En av de store Scania-eierne, Alecta, satt nemlig på 2 prosent av aksjene og har nå akseptert budet fra VW. Ifølge en pressemelding fra Alecta ser de Volkswagen som en sterk, langsiktig eier.

Dermed blir en av de svenske nasjonalskattene tysk.

Oppkjøp for å innføre raskere forbedringer

Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn har lenge ønsket Scania totalt under sin paraply. Grunnet eierstrukturen så langt har de ikke kunnet utnytte potensialet av eierskapet. Det har også versert påstander den siste tiden om at VW har tappet Scania for kompetanse til fordel for moderselskapet.

Dette er en konflikt som måtte løses. I Sverige er det nemlig enkelte juridiske begrensninger som er satt for å verne minoritetsaksjonærer. Ifølge lovgivningen må nemlig kompetansen holdes på "en armlengdes avstand".

Oppkjøpet av Scania har som mål å fjerne disse begrensningene og innføre forbedringer raskere og få synergieffektene på plass hurtigere.

Skal forbli i Sverige

VW inngikk for kort tid tilbake en avtale om at hovedkontoret skal forbli i Södertälje og at ikke produksjonen skal flyttes uten aksept fra fagforeningen til de ansatte.

Utvikling og forskning skal også fortsette i Sverige, men Scania blir snart strøket fra børsen. Og som en vittig-per nevnte på facebook: "Det nye slagordet kan jo bli: Gjør som VW, kjøp Scania...."

Les også: VW vil kjøpe hele Scania

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!