Innstegshøyden er bare 530 mm, og med knelingsfunksjonen aktivert, kan innstegshøyden senkes med ytterliggere 90 mm.

Den nye Volvo FE LEC er basert på siste versjon av Volvo Trucks' mellomtunge modell Volvo FE. Chassis, drivlinje, design og instrumenter er mer eller mindre identiske.

Volvo FE LEC skiller seg ut med egenskapene til det lave gjennomgangsførerhuset. Innstegshøyden er bare 530 mm, og med knelingsfunksjonen aktivert, kan innstegshøyden senkes med ytterliggere 90 mm. Dørene kan åpnes 90 grader og gulvet er helt flatt.

Førerhuset kan tilpasses med opp til tre passasjerseter. Førersetet er plassert lengre frem for å sikre best mulig utsyn forover og ut til sidene av kjøretøyet. I tillegg har førerhuset store speil inkludert nærsiktspeil. Ekstra sidevinduer bak B-stolpene er tilgjengelig som tilvalg.

Praktiske detaljer

- Volvo FE LEC er laget for å gjøre daglige operasjoner enklere for sjåføren og mannskapet. Derfor har vi lagt stor vekt på de praktiske detaljene, sier Lars Franck, produktansvarlig for spesialkjøretøy i Volvo Trucks.

Eksempelvis vil knelingsfunksjonen aktiveres med en gang parkeringsbremsen er på, for å kunne komme seg enda raskere inn og ut av førerhuset. Knelingsfunksjonen kan også slås av og på med en knapp på instrumentpanelet.

Ved siden av førersetet er det uttak for luftrykkspistol, som kan brukes til å blåse bort støv og skitt. Det er også mulighet å montere et 24 V uttak bak førersetet, til for eksempel en kjøleboks. I tillegg er det mulig å montere ryggekamera og et display for å se lastevekten, via et adapter på instrumentpanelet.

Knelingsfunksjonen aktiveres med en gang parkeringsbremsen er på, for å kunne komme seg enda raskere inn og ut av førerhuset.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!