-Nå må du stå på og kjøre inn penger til både avdrag og lønn, sier lastebileier Torger Sigvartsen spøkefullt til sjåfør Tommy Thon t.h.

Fra fabrikk har den nye modellen flere plasdetaljer i forskjellige gråtoner. Dette ville ikke Sigvartsen ha noe av, og turen gikk rett til lakkeringsverkstedet for å skape en helhetlig design!

Da vi så den nye Renault første gang så trodde vi egentlig at franskmennene hadde drukket for mye rødvin. En introduksjonsfarge som minnet om militære kjøretøyer i land vi ikke liker å tenke på, kombinert med underlige plastdetaljer i forskjellige utgaver av grått, gjorde at vi bare ristet oppgitt på hodet. Og da det i tillegg ble kjent at den nye Renaulten ikke skulle markedsføres med flatt gulv i Norge ble oppgittheten byttet ut med latter. Hva skulle dette ende med?

Etter hvert som designet på den nye Renault-modellen sank inn hos oss begynte vi å se muligheter. Hmm, i de rette fargene blir nok dette en knalltøff lastebil allikevel. Vel, vi får vente og se.

Les om vår første prøvekjøring i Frankrike HER

Første

Da vi ble tipset om at Sigvartsen Transport AS i Sarpsborg var først ute med å bestille den nye modellen, tenkte vi at dette kan jo bli riktig fint i fargene til Sigvartsen. Derfor var vi mer enn spent da vi tok turen til Volmax i Råde for å overvære overleveringen av den første nye Renaulten som ble bestilt (ikke den første som ble levert, det er en annen Renault T uten flatt gulv).

Etter hva vi har hørt skjedde bestillingen av den nye bilen under lanseringsshowet av den nye Renault-modellen. På et av bordene i den store salen satt lastebileier Torger Sigvartsen. Da han så den nye bilen, så han samtidig muligheter. Dermed sendte han en tekstmelding til Renault-selgeren: "En sånn skal jeg ha"!

Og her var det ikke snakk om å velge modellen som Renault-importøren markedsfører, den med motortunnel, men derimot det største førerhuset med flatt gulv. Sigvartsen Transport har erfaring med flere lastebilmerker, også Renault, og har blant annet hatt Magnum i vognparken.

I dag har de et par Renault Premium i bedriften, som totalt har 21 lastebiler der både Volvo og Scania også er representert.

Stilig

Den korrekte betegnelsen på den nye bilen er Renault T520 High Sleeper Cab 6x2. I klartekst betyr det 13-liters motor på 520 hester, flatt gulv og boggibil. Av utstyr kan nevnes adaptiv cruisekontroll, feltskiftvarsler, retarder og Optidriver-gearkasse (I-Shift). De velkjente bilene til Sigvartsen Transport kjører for Peterson AS og er velkjente over det ganske land, ikke minst fordi de er stilrene og velholdte.

Mørkeblå metallic med hvite striper, lakkerte felger i samme farger, samt litt ekstra stæsj som lyktebøyle etc. hører også med. Sjåføren på nyinvesteringen ser også fornøyd ut der han betrakter sin nye arbeidsplass.

-Det er nå det skal vise seg om vi har valgt riktig bil. Alle ser jo fine ut når de er parkert, men det er når bilen settes i trafikk ar vi får fasiten, sier Tommy Thon.

Han er også fornøyd at de har lakkert grillen hvit, samt lagt blå metallic på de stålgrå detaljene som er på bilen originalt.

-Da bilen kom hadde den jo plastdetaljer i flere gråfarger, svartgrå, grå og stålgrå. Vi trodde først det var noe beskyttelsestape, men det skulle visst være sånn. Det måtte vi jo bare lakkere. Nå ser jo bilen riktig stilig ut, sier en stolt Torger Sigvartsen, før han ser på sjåføren sin og legger til at nå må det tjenes penger på bilen så de har til både avdrag og lønn.

Vi gratulerer med ny bil, og håper samtidig at noen Renault-representanter oppe i systemet ser hvordan en lastebil bør se ut.

-Dette skal bli spennende, sier Tommy Thon om sin nye arbeidsplass. Han får ekstra god innvendig plass takket være flatt gulv.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!