Kjetil Tovsrud har fått oppfylt drømmen om eget transportselskap.

Stilig bakstuss. 18-tonneren fra Tovsrud & Sønn AS vil bli lagt merke til langs riksvei 4 i årene fremover, hvis det går som eieren håper. Kundeforholdet til MAN og Limetec er solid.

Knut Tovsrud, fortsatt i sving i en alder av 73 år. Han kan det meste om distribusjon mellom det sentrale Østlandet og Mjøsregionen. Han har ikke like god greie på beregning av aksellast...

Bilene skal være rene og pene å se på, er filosofien i Hunndalen.

Kongeskipet.

I Hunndalen, like utenfor Gjøvik, holder B&T Logistikk til, i leide lokaler like ved kontrollstasjonen til Statens vegvesen.

Kontorer, en liten terminal og ellers det som skal til for å drifte distribusjonskjøring mellom det sentrale Østlandet og Gjøviktraktene.

Kjetil Tovsrud (26) eier bilene som betjener det nye logistikkselskapet, i form av Skreiabedriften Knut Tovsrud & sønn AS. Samarbeidet med far Knut er fortsatt tett. Sistnevnte står på papiret oppført som daglig leder og er fortsatt å finne i en av varebilene hver mandag, onsdag og fredag, 73 år gammel.

F 2000

Kjetil har vært mindreårig og uten førerkort i en alt for stor del av familiebedriftens eksistens. Det har faren fått merke, som har hatt med seg en ivrig og bestemt sønn helt siden han kunne gå.

Utenfor lokalene står åtte biler i diverse vektklasser. En semi er også kommet til etter nyetableringen.

MAN har stått Kjetil's hjerte nært helt siden faren kjøpte en MAN F2000 for en mannsalder siden. I alt for lite klær, trosset en liten gutt kulde og ubehag da pappa kom hjem med den nye lastebilen første gang. Den måtte tegnes, og det tok sin tid.

Siden ble tegningen signert og overlevert til MAN-forhandleren på Rudshøgda, der den hang på hedersplassen helt frem til nyere dato.

1991

Året er 1991. I Lygnabakkene sliter en rusten Nissan Cabstar seg oppover med alt for tungt lass og en sjåfør som gruer seg til utforbakken han vet kommer. Knut Tovsrud er tilbake i lastebilen etter noen år som selger og en skilsmisse. Nå har han investert i egen lastebil, i kjøring for Toten Transport mellom hovedstaden og Gjøvik. I passasjersetet sitter Kjetil. Skal han ha samvær med pappa betyr det lange turer i lastebilen.

Knut hevder han trodde bilen lastet 10 tonn, mens den i realiteten hadde lovlig nyttelast på 4,5 tonn. Han forholdt seg uansett konsekvent til volum når han lastet, dengang på 90-tallet. Vekt er underordnet. Var det plass til en palle til, så skulle den være med. Bare så synd at bilen var så sørgelig underdimensjonert. Verken chassis eller bremsesystem var tilpasset bruken og i årene Knut kjørte ble det rutine at det ble satt av varer langs veien mot Oslo etter hvert som luftfjæringen ikke taklet tonnasjen. Neste bil på ruten måtte plukke opp det som ble stående igjen.

15.232

Da Nissan knakk sammen av høyt arbeidspress, kjøpte Knut en MAN 15.232. Også den underdimensjonert i forhold til oppgaven. - Jeg tror jeg ble lurt, antyder han etter nok et bilkjøp med alt for lite nyttelast.

Knut har uoffisiell Norgesrekord i overlast langs riksvei 4, skal vi tro hans sønn.

Det er denne skolen han har gått, mannen som nå etablerer seg i Hunndalen og har tatt mål av seg til å bli Mjøsregionens beste på distribusjon.

- Det er en grunn til at vi har kjøpt boggibiler, gliser han og får faren til å fortelle flere gode historier fra oppveksten.

Toten

- Kjetil nektet konsekvent å sitte i bilen mens jeg lastet og losset, så jeg måtte løfte han inn og ut for hver gang. Det tok mye tid, men jeg hadde ikke noe valg.

En dag vi skulle levere varer på Jaren parkerte vi like ved en lekeplass full av unger. Da var det slutt på å bli løftet, forteller Knut.

I en alt for stor rød t-skjorte med Toten Transport på brystet tok Kjetil sine første steg ut av en lastebil på egenhånd. En ny transportør var født i Tovsrud-slekten.

For han har mye å slekte på.Både far og bestefar var transportfolk.

Knut, for eksempel, gikk første gang inn bak et lastebilratt som 10-åring og er i dag 73, så det blir litt rått parti når det kommer til ansiennitet. På den annen side har Kjetil fremtiden foran seg og kan sikkert holde på like lenge, om han får det til.

2007

28. mars 2007 startet Kjetil sin yrkeskarriere bak lastebilrattet.

Etter å ha tatt transportfag på Lena videregående, begynte han som lærling for Knut.

- Da jeg fikk fagbrevet to år etter, spurte far om jeg hadde lyst til å ta over bedriften som da hadde to biler i drift, sier Kjetil.

Han takket ja til tilbudet og ble raskt lysten på utvidelse og aksjeselskap var en naturlig fortsettelse.

Knut Tovsrud & sønn AS ble stiftet i 2009.

Tungt brudd

- Det har aldri vært noe alternativ for meg når det kom til yrkesvalg, selv om far var veldig tvilende til om jeg kom til å begynne å kjøre. Litt merkelig i grunn, siden jeg var med i bilen så sant jeg kunne gjennom hele oppveksten. Jeg er god på å finne veien til Oslo, for å si det slik.

Fra 2005 og frem til nå har far og etter hvert sønn Tovsrud kjørt for LRN, men fra nyttår av ble samarbeidet der avsluttet og de prøver seg nå på egne bein. Med seg på laget har de fått befrakter Thor Berget, med hele 12 års erfaring som befrakter hos nettopp LRN.

Han fungerer som daglig leder i B&T Logistikk, som leier inn biler fra Knut Tovsrud & sønn. Vi snakker altså to selskaper som opererer tett sammen.

- Det var tungt og rart å bryte ut av samarbeidet med LRN, innrømmer Kjetil.

Positive

Nå skal de sloss om de samme kundene, men Kjetil håper god service opp gjennom årene vil føre til at mange av Gjøviksbedriftene blir med ham og sjåførene videre.

- Vi kjører samme antall biler og ansatte som tidligere. En semi og en lastebil skal til Oslo hver dag, mens de andre går lokalt her i området.

Nå er vi i en prosess der jeg kommer til å kontakte endel kunder vi lenge har hatt lyst til å kjøre for, men som jeg ikke har villet tipse LRN om mens vi var der. Det blir spennende å se. Det går mange biler mellom Mjøsregionen og Oslo, men det er mye gods her også. Kundene er positive, så lenge prisen er riktig, ifølge Kjetil.

Kongeskipet

Mange av kundene hans er opptatt av leveringstid og er villige til å betale litt ekstra for en forutsigbar leveranse. For mange av dem haster det med varene. Punktlighet er et ufravikelig krav.

- Sier vi at vi leverer om fire timer, så gjør vi det, fastslår Kjetil.

På sikt grubler han på å anskaffe seg kranbil også, for å stå på litt flere bein.

Foreløpig er ingenting bestemt.

Først skal han nyte dagene i «Kongeskipet», som han har kalt sin egen skute.

Da de hadde bestilt bilen hos MAN og var på hjemveien, måtte Knut spørre sønnen om han var klar over hvor mye ekstrautstyr han hadde bestilt. Kjetil var ikke helt sikker.

I ettertid har han puttet på ytterligere ekstra detaljer for 130 000 kroner hos Rognskog Bil.

Pågangsmot

Alt for å få et utseende som han kan være bekjent av. Med påbygg fra Limetec er det ingenting å si på finishen på denne bilen.

- Jeg innser at jeg ikke kan bruke like mye på alle bilene, men jeg ville legge litt ekstra i min egen bil denne gangen. Jeg er som du har skjønt litt over gjennomsnittet opptatt av det vi driver med og da jeg var liten vasket jeg skjermene på pappa sin lastebil innvendig fordi ikke han gjorde det. Jeg syns det var viktig jeg, smiler Kjetil.

Han har gått den beste skolen som er å gå. Transportfag på livstid. Omtrent fra han ble klekket ut av egget har det meste handlet om lastebiler og veitransport.

Hvis det er sant som de sier, at man kommer langt med godt humør og pågangsmot, skulle kursen være staket ut for denne gjengen.

- Jeg ville legge litt ekstra i min egen bil, sier Kjetil Tovsrud. Han har puttet på litt ekstra på Kongeskipet sitt nå som han etablerer seg med nytt distribusjonsfirma i Hunndalen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!