Selve opphavet: Legendariske Porsche 911 2,7 RS fra 1973.

Felgene måler 17 tommer i diameter og er skodd med 225/45x17-dekk.

Bilen har et spesielt body-kit, som både gjør den mer særpreget og reduserer luftmotstanden.

VW Caddy er en av Norges aller mest solgte biler. Ikke bare som varebil, men også sammen med personbilene. Det er ikke bare i Norge at det er slik. VW Caddy er en populær modell over store deler av verden.

Caddyen møter du ofte med firmalogo på siden og en person iført arbeidstøy inni. Varerommet er fylt med nødvendige remedier for dagens gjøremål, enten det er snakk om levering av aviser eller verktøy for å produsere eller reparere noe.

Sånn sett er ikke bilen direkte spesiell. Snarere tvert i mot. Den er veldig vanlig.

Men noen biler er spesielle - så unntak finnes absolutt. Noen går i gang selv og monterer store hjul, stor stereo og ekstra lys. Det finnes også styling- og tuningfirmaer som kan forbarmer seg over en ellers alminnelig bil og gjør den spesiell. Om du er villig til å betale nok.

Men VW Caddy finnes også i en ikke bare litt spesiell, men veldig spesiell utgave. Nemlig VW Caddy Carrera Cup Edition!

Opplag: 250 eks.

Såpass spesiell er den at den bare ble produsert i 250 eksemplarer i 2008 og 2009. Det er med andre ord er det en aldeles unik bil vi snakker om her.

«Carrera» er en betegnelse vi vanligvis forbinder med et annet tysk bilmerke. Nemlig Porsche, og da kanskje aller helst den legendariske 911-modellen.

Du har kanskje gjettet det allerede. Den spesielle VW Caddyen er selvfølgelig et samarbeid med sportsbilprodusenten. VW og Porsche har jo hatt et ganske tett samarbeid opp gjennom årene.

Det er den legendariske Porsche 911 2,7 RS fra 1973 som tydeligvis har stått som modell. Vi kjenner igjen den røde dekoren på sidene mot den hvite bakgrunnen. De svarte, tøffe felgene måler 17 tommer i diameter og er skodd med 225/45x17-dekk. Den har også et spesielt body-kit, som både gjør den mer særpreget og reduserer luftmotstanden.

Tofargede skinnseter

Innvendig har den lekre, tofargede skinnseter med påbrodert logo. Selvfølgelig er multifunksjonsrattet og girkula også trukket i skinn. Et brannslukningsapparat er montert foran passasjersetet.

Under panseret finner vi en gammel kjenning. Nemlig tolitersdieselen på 140 hk og med et moment på 320 Nm.

Det er nok til å sende Caddyen fra stillestående til 100 km/t på 10,6 sekunder. Toppfarten er 186 km/t.

Alle bilene ble levert til Sverige, hvor de den gang kostet 250.000 kroner nye. Men vi vet at det er kommet noen slike biler til Norge også.

Til tross for sin unge alder begynner bilene så smått å få en slags klassikerstatus. Så om du skulle ramle over en slik bil på din vei, så er den trolig ikke noen dum investering - snarere tvert imot. Vi gjetter på at prisene på denne raceren for handymen vil stige framover...

Lekre, tofargede skinnseter med påbrodert logo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!