Flere av stroppene var løse. Antakelig har det sett bra ut ved avreise fra Oslo, men man skal ikke kjøre langt før sjåføren burde forstått at her er noe riv, ruskende galt. - Jeg tror ikke mottakerne av godset ville møtt dette vogntoget i en sving, forteller inspektør Arild Aalberg ved Statens vegvesen, utekontrollen i Nord-Trøndelag. © Statens vegvesen

Vogntoget manglet ADR-merking og måtte stå til lasten var flyttet på ny bil. © Statens vegvesen

- Dette er sjåførens ansvar, hevder Jan Skjulestad i Kjell Hansen Shipping. Bil og sjåfør hadde de leid inn av Loadmaster.

Politiet stoppet lørdag et estisk-registrert vogntog på E6 i Nord-Trøndelag. Det var flere bilister som hadde tipset politiet etter at vogntoget var tydelig skjevt lastet.

Akkurat det er inspektør Arild Aalberg ved Statens vegvesen glad for. Han jobber i utekontrollen og forteller til adressa.no at høyre side var tre tonn tyngre enn venstre side og at han tror det er stor sannsynlighet for at kjøretøyet ville ha veltet enten i en sving eller rundkjøring. - Sjåføren har i grunnen bevist at han ikke takler slike transporter, forteller Aalberg til avisen.

Men det stoppet ikke der. Da bilen ble sjekket nøyere av Statens vegvesen sammen med politiet, fikk de seg flere overraskelser.

Trønderavisa har også omtalt saken og de kan fortelle at det under kapellet var flere paller med farlig gods, deriblant maursyre, som var i ferd med å skli av plattingen.

Manglet ADR-skilt

Kjøretøyet manglet også ADR-merking og fikk kjøreforbud på stedet. Sjåføren forklarte på russisk at lasten skulle til Namsos og Helgeland. Selv hadde han kjørt hele veien fra Oslo. Antakelig har lasten forskjøvet seg stadig mer på veien oppover landet. Enkelte forsøk var gjort på å sikre lasten med stropper, men flere av disse var løse.

- Vogntoget kjører for Kjell Hansen Shipping. Blant mottakerne av godset finner vi Byggmakker, Helse Midt-Norge, Coop Helgeland og Synnøve Finden, forteller Aalberg til avisa.

- Det er sjåførens ansvar

Disponent Jan H. Skjulestad i Kjell Hansen Shipping sier at riktignok er bilen lastet på deres terminal, men han fremholder at det er sjåføren som har ansvaret. - Både bilen og papirene er i orden, det har vi sjekket, sier Skjulestad som på sin side har leid vogntoget og sjåføren fra Loadmaster.

Nå er både sjåfør og transportør politianmeldt.

Les også: Må registrere seg på grensa

Les også: Jan Skjulestad - bare amatørene blir kabotasjetatt

- Det var nesten bare "regnfrakken" som holdt igjen deler av godset, forteller kontrollørene som sjekket vogntoget. © Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!