Rekkevidden med fullt batteri skal være 170 kilometer, men slike tall må nesten alltid tas med en klype salt.

Salget av elbiler i Norge eksploderte i 2013. Tesla Model S var den store snakkisen og nesten 2000 eksemplarer rakk å rulle ut på norske veier. Samtidig solgte Nissan dobbelt så mange Leaf som i 2012, og Leaf ble også den tredje mest solgte bilmodellen totalt sett i Norge.

I kjølvannet skjer det ting på varebilfronten også, selv om det har gått tregere enn mange hadde ventet seg. Renault har for eksempel vært forsinket med sin satsing, samtidig som mange konkurrenter har sittet litt på gjerdet og avventet markedet.

Men like før jul i fjor kom Peugeot og Citroën på banen. Citroën lanserte sin Berlingo Electric i desember - en bil som er svært representativ for det vi kan vente oss i dette markedet i nær framtid.

Samme varerom

Citroën har fra før den lille elbilen C-Zero. Den er identisk med den tidligere storselgeren Mitsubishi i-MiEV.

Nå har de tatt elmotoren fra denne modellen og puttet den inn i den langt større Berlingo. Og vips har de en elektrisk varebil med plass til tre - og et varerom på inntil 3,7 kubikkmeter.

Varerommet er nøyaktig like stort som på utgavene med bensin- eller dieselmotor. Denne plassen brukes altså ikke til batteriene - det har Citroën klart ved å plassere batteripakken under selve bilen. Den driver en motor på 67 hestekrefter, nyttelasten er for øvrig på 700 kilo.

Hurtig lading

Rekkevidde er naturligvis svært viktig. Berlingo Electric skal kunne kjøre opptil 170 kilometer mellom hver lading. Men det er nok all grunn til å ta dette tallet med en stor klype salt.

Rekkevidden avhenger mye av både kjørestil, kjøreforhold og topografi. Ikke minst er det også store forskjeller mellom årstidene. Elbiler og norsk vinter er ikke alltid noen god kombinasjon.

I så måte er muligheten for hurtiglading svært viktig. Den har Berlingo Electric. Her tar det 30 minutter å lade batteripakken opp til 80 prosent av maks effekt.

Dermed kan du utnytte kaffe- og lunsjpauser effektivt til å lade både sjåfør og bil for nye oppdrag.

Mange fordeler

Citroën fremhever selv lave driftskostnader som et viktig punkt for potensielle kunder.

En ting er at utgiftene per kilometer blir lave. Brukere som passerer gjennom bomringer ofte, kan også spare betydelige beløp - her går elbilene som kjent gratis gjennom. De slipper også bompenger i tunneler - og kjører gratis på ferger.

Muligheten til å bruke kollektivfeltene rundt de større byene kan også være gull verdt. Da kommer du fortere fram, i alle fall så lenge elbilene får lov til å bruke disse feltene. Ordningen er i utgangspunktet fredet ut 2017. Men vi ser allerede tendenser til at kollektivfeltene fylles opp av elbiler og at busser og taxier sliter med å komme fram. Det kan nok komme til å tvinge fram endringer.

Startprisen på den elektriske Berlingo-utgaven er 240.000 kroner.

Siden batteripakken er plassert under bilen, er varerommet nøyaktig like stort som på utgavene med bensin- eller dieselmotor.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!