Den har vært i produksjon i 56 år - og det vises også godt på avslutningsmodellen av VW T2. © Ricardo Hirae

Bare 600 eksemplarer og i utgangspunktet kun i salg på hjemmemarkedet. I Brasil lå prisen på i overkant av 200.000 kroner. © Ricardo Hirae

Folkevognbuss, Rugbrød, hippiebrakke. Kjært barn har mange navn. Første generasjon (Transporter T1) kom allerede i 1950 og ble umiddelbart en suksess.

Bilen var enkel og primitiv. Plassen var egentlig ganske begrenset, men likevel: Eierne og brukerne elsket den. Det tok ikke lang tid før den ble en legende - i en rekke forskjellige utgaver. En veldig populær bil som blant andre håndverkere, firmaer med transportbehov, storfamilier og langhårede hippier. Ikke minst har også campingfolket satt umåtelig stor pris på gjennom mange, mange år.

Rett og slett en skikkelig flerbruksbil med andre ord! Og i så måte godt forut for sin tid. Begrepet «flerbruksbil» var nemlig ikke funnet opp ennå.

I 1967 ble den fulgt opp av T2. Vi snakker altså for 47 år siden. Og den modellen har faktisk vært i produksjon inntil helt nylig. Men nå er det slutt. For godt.

1,5 millioner i Brasil

Da VW i Tyskland la ned modellen i 1979, fortsatte de produksjonen i Brasil. Der har den hett Volkswagen T2 Kombi. Starten på produksjonen i Brasil skjedde forresten helt tilbake i 1957. Når regnskapet til slutt ble gjort opp, så hadde det rullet drøye 1,5 millioner eksemplarer ut fra samlebåndene i Brasil.

Det har mange ganger gått rykter om at enden nærmet seg for denne tradisjonsrike bilen. Men modellen har vært usedvanlig seiglivet. Årsaken? En kombinasjon av fortsatt høy etterspørsel og det faktum at VW har gjort en del endringer underveis.

Byttet ut bokserfireren

I 2005 gikk de til og med til det revolusjonerende skritt å bytte ut den gamle luftkjølte bokserfireren på under 30 hestekrefter - med en langt mer moderne 1,4-liters bensinmotor med i underkant av 80 hestekrefter. Bilene fikk da en ikke altfor estetisk, utenpåliggende grill mellom frontlyktene. Men det stoppet ikke populariteten.

Det som til slutt gjorde at det ble "game over" for denne folkekjære bilen var nye sikkerhetskrav. De gjorde det umulig for legenden å fortsette. De pålagte endringene ville bli for store - og for kostbare.

En siste spesialversjon

Volkswagen markerte det med en spesialversjon kalt Kombi Last Edition. Bare 600 eksemplarer og i utgangspunktet kun i salg på hjemmemarkedet. I Brasil lå prisen på i overkant av 200.000 kroner.

For de pengene fikk man en bil med tofarget lakk, blått og hvitt - og med hvite felger. De samme fargene er med innvendig, med setetrekk i vinyl som matcher eksteriøret. VW har også gitt den stereoanlegg med noe så nymotens som USB-tilkobling.

Volkswagen hadde store planer om å lansere en slags retro-etterfølger, men nå ser det dessverre ikke ut som det blir noe av denne bilen likevel.

Populær veteranbil

Transporteren ble produsert i så mange eksempler at vi nok fortsatt vil se dem, både på treff for VW-entusiaster eller langs landeveien. Det finnes mange pene originalbiler med tidsriktige firmalogoer. Noen er å se med hippiekostymer eller i campingutgaver.

Men de aller fleste eksemplarene levde arbeidsomme og slitsomme liv før de ble pensjonert hos en bilopphogger. Men noen har heldigvis overlevd. I dag er de svært attraktive veteranbiler.

Og hvis du drar til Brasil, kan du altså fortsatt kjøpe den som nesten-nybil.

Nakkestøttene hadde tydeligvis ikke kommet til Brasil ennå - i alle fall ikke i denne bilen. Noe sier oss at sittekomforten neppe er på vanlig 2014-nivå heller. © Ricardo Hirae

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!