Det er ikke bare utseendet som er litt utenom det vanlige. Et tuningprogram for motorene gjør at de blir betydelig hvassere enn normalt.

Mercedes Citan ser slett ikke verst ut fra før til varebil å være. Men med litt fargerik og vågal folie, blir den virkelig noe utenom det vanlige.

De har nylig lansert en ny stylingpakke, som blant annet inkluderer frontspoiler, sideskjørt og senkesett. Citan blir 25 centimeter lavere etter Hartmann sine inngrep. Egne felgsett er også tilgjengelig - og til denne bilen har de dessuten et eget foliesett som virkelig setter farge på tilværelsen.

Raskere også

Lekkert eller ikke, det skal vi ikke si så mye om. Men at den røde, gule og grå bilen skiller seg ut i mengden er det ingen tvil om.

Og selv om den i utgangspunktet ikke akkurat sparker fra fullt så friskt som den aggressive stylingen skulle tilsi, så kan den i alle fall bli vesentlig sprekere enn originalen.

Hartmann tilbyr nemlig tuning - i form av noen inngrep i ECU-softwaren.

Tuning

108 CDI: Originalt: 75 hk, med tuning 88 hk. Dreiemomentet øker fra 180 Nm til 210 Nm

109 CDI: Originalt: 90 hk, med tuning 107 hk. Dreiemomentet øker fra 200 til 230 Nm

111 CDI: Originalt: 110 hk, med tuning 129 hk. Dreiemomentet øker fra 240 til 270 Nm

Det er to års garanti på tuningen hvis bilen er helt ny.

Tykt sportsratt, skinnseter med kontrastsøm og pianolakk på lister og paneler gir et elegant og sportslig utseende innvendig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!