Fagleder Ronny Lindesteg kunne fortelle at enkelte nok fikk seg en overraskelse over at kontrollene startet allerede klokken 06.00 torsdag morgen etter at de hadde holdt på til 03.00 natt til torsdag. Resultatet ble iallefall noen overlass på rappen. I snitt har 20 mann vært i arbeid pr. skift.

Nicolai Sune Nieselen mistet skiltene på hengeren. Han forteller at både bilen og traileren hadde blitt vist et halvår i forveien og at han ikke visste om manglene. Nå blir det båten hjem med trekkvogna mens hengeren må stå. - Det er fint med kontroller, men dette var litt leit og uventet, sier Nicolai som til daglig studerer logistikk og økonomi og som sper på studiene med litt kjøring.

Kontrollens mest ærlige (og blideste?) sjåfør. Ronny Rudolfsen fra Utengen Transport hadde stått på plassen i tre kvarter uten at noen hadde kommet bort til ham. Da hentet han likegodt en kontrollør på egenhånd. Er det kontroll, så skal også han kontrolleres, må vite. Noe annet skulle tatt seg ut.

- Vi har hatt mer enn 3000 kjøretøyer over plassen og omkring 1500 over vekta, forteller faggruppeleder i utekontrollen Ronny Lindesteg når vi stikker innom storkontrollen på Taraldrud.

Rundt tyve gule vester i aksjon på hvert skift og mannskaper fra Oslo, Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold har deltatt på kontrollen, som startet tirsdag morgen.

- Det har ikke vært noen skrekkeksempler så langt, men mye av det vi ser til daglig. Det dreier seg om overlass, dårlig sikring og brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene - og selvfølgelig bremsefeil. Hensikten er å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, så det er først og fremst dette vi har fokus på nå, sier Lindesteg.

1100 sjåførdøgn er så langt kontrollerte og av de 3000 kjøretøyene er foreløpig 400 kontrollert nærmere. Av disse 400 har det tilsammen blitt delt ut 160 kjøreforbud. De endelige tallene kommer på fredag.

- Jeg kjørte nettopp forbi en fyr som ble innhentet og bragt tilbake av politiet etter at han kjørte rett forbi kontrollen. Er det mange som har ignorert skiltet?

- Ja, vi registrerer at det er flere som har reist rett forbi uten å stanse for kontroll i år. I løpet av disse dagene har 40 lastebiler kjørt forbi uten å stanse. Noen få har sluppet unna før politiet stilte med motorsykler, men de fleste blir bragt tilbake og blir premiert med en bot på 4200 kroner for å ignorere skiltet.

- Er det vesentlige mangler på disse?

- Ikke på alle. Noen har mangler og har nok spekulert i å komme unna, men enkelte har vi ikke funnet noe på. I går stanset vi forøvrig en italiener som ikke fikk kjøre videre. Han fikk et prisoverslag på reparasjon, men bedriften sa nei. Det ble for dyrt. De ville ha bilen hjem til Italia for reparasjon. Trekkvogna ble fraktet av Viking til kaia.

Klipte skilter for Nicolai

Danske Nicolai Sune Nielsen står i bremsehallen og er spent på resultatet. - Både bil og henger var på kontroll for noen måneder siden, så jeg tror det skal gå bra. Men man vet jo aldri. Nicolai synes det er bra med kontroller. - I Danmark har vi ofte kontroller rundt kjøre- og hviletid, men ikke så ofte tekniske kontroller, forteller han. Få minutter senere får han svaret. Det er sprekker på bremseskiva på tralla og skiltene klippes. Nå blir det istedet neste båt hjem mens tralla blir stående.

Kontrollens blideste sjåfør

Da vi skal til å reise, kommer Ronny Rudolfsen gående. - Skal ingen kontrollere meg da? undrer han. Det er mange biler på plassen og selv om kontrollørene har svært god... skal vi si kontroll?.... har altså den godeste Rudolfsen blitt oversett. Nå har han stått i tre kvarter uten at noen har kikket på hverken bilen eller papirene. Dermed hentet like godt den blide herremannen sin egen kontrollør. Vi tipper det gikk bra. Ronny kjører forbi Taraldrud nesten daglig, men er det kontroll, så er det kontroll. Kanskje angret han litt i ettertid. Eller så fant han tilslutt det hersens vognkortet...

Liker du saken? Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Les også: En sliten polsk sjåfør

Denne hvite italieneren dro rett forbi kontrollen, gitt. Dermed ble det jobb for mc-mannskapet som viste vei tilbake. Italieneren hevdet han ikke hadde sett kontrollskiltet. Enkelte av de som kjørte rett forbi hadde heller ingen feil eller mangler, så det stemmer nok i noen av tilfellene.

Bring må finne nye veier for å bringe innholdet av denne tralla frem. Her var bremsefeilene for alvorlige til at tralla får fortsette.

Kent Johansen fant sprekker på en bremseskive og rust på denne bilens henger.

1100 sjåførdøgn har blitt sjekket så langt i storkontrollen.

Det skal godt la seg gjøre å kjøre rett forbi denne kontrollen uten å få den med seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!