Helikopteret er et veldig effektivt og greit verktøy til befaring av store anleggsområder for våre kunder. Man får et helt annerledes bilde av ting fra luften. Vi kan lande hvor vi vil bare vi har tillatelse fra grunneier eller den som disponerer området, forteller pilot Geir Nybøe i Os Maskin Transport sitt nyeste helikopter.

Maskintransport i Bergensområdet var en tøff bransje å hive seg inn i for 12 år siden.

Vinteren 2010 hadde Geir Nybøe et av sine heftigste oppdrag da de største maskinene fra anlegget på Hardangerbroen skulle flyttes til Voss. Opp Skjervet med 4,3 meter bred 70-tonner på hengeren er ekstremsport. - Det er vel noe man ikke bør gjøre, selv om det er veldig rått mens det står på, innrømmer Geir. Vi sier takk for lånet til Svein Selje som har tatt bildet.

Geir Nybøe kjører fortsatt manuell gear i sin Scania. - Det var en som sa at i denne bilen sitter fortsatt hjernen i hodet på sjåføren og ikke i bilen. Trenger jeg si noe mer?

Geir Nybøe og Leif Åge Moberg startet bedriften på Os utenfor Bergen i 2001.

Begge hadde lang fartstid innen transport, men drømmen om å gjøre noe eget ble stadig sterkere. - Da vi kjøpte de første bilene i 2001 drev vi med hugging av gravemaskiner og delesalg sammen med maskinutleie, men transport har tatt mer og mer over og i dag driver vi kun maskinflytting for andre, forteller Geir.

Tøff bransje

Han tar seg av papirarbeidet mens Leif Åge skrur på grovt hengermateriell.

Begge kjører fortsatt fulle dager, i tillegg til ledelsesansvaret.

Maskintransport i Bergensområdet var en tøff bransje å hive seg inn i for 12 år siden.

Prisene øker

Markedet var allerede godt dekket, men oppgangstider sørget likevel for nok å gjøre til alle.

- Det krevde hard jobbing helt fra starten og dertil fornøyde kunder som har kommet tilbake. Dessuten kjente vi ganske godt til denne bransjen fra tidligere. Mange tror vi gikk inn i markedet og dumpet priser, men faktum er at vi fortsatte med prisene som var etablert på bilene vi overtok. Prisene har økt mye de siste årene i takt med dieselutgiftene. Det er fort gjort å sovne litt og tro at ting er godt betalt. Plutselig er de ikke det lenger når utgiftene har steget, påpeker Geir.

Korte turer

Os Maskin Transport flytter maskiner på en annen måte enn de fleste andre.

- Vi ligger på nesten 7000 maskinflyttinger i året, fordelt på seks biler. Det blir mange korte turer og dertil mye lasting og lossing. Det ser vi igjen på hengermateriellet. Tre jumbotraller, to brønnhengere og en maskinbil er i daglig drift for å få alle oppdragene i havn. Seks til sju maskinflyttinger pr. bil er ikke et uvanlig dagsverk, bekrefter han.

Vang

Snart får han ny henger også. Den står til bygging hos Vang.

- Vi bruker utelukkende Vang. Vi har testet noen andre merker, men ingen kan sammenlignes med Vang. De er sterke og lette og man får de løsningene man vil ha. Vi har som regel alltid en byggeplass i køen der oppe. Det er lang leveringstid på dette utstyret. Vi har to hengere i bestilling nå. En jumbohenger og en brønnhenger.

Den jeg drar på i dag er seks år gammel, sier han.

Stor-Bergen

Hovedmarkedet ligger i Stor-Bergen. I tillegg går en eller to av bilene østover hver uke. De blå bilene har også tatt oppdrag til Tromsø og Kirkenes, men det har de ikke tid til hver dag. - Det er litt i lengste laget med så tunge lass, syns Geir.

Det følger som nevnt mye organisering med tung og bred transport.

Følgebil

- I Sverige har de et greit system, der du får alle opplysninger på dispensasjonen. Det står navn på broer, hastigheten du skal passere dem i, og om du skal kjøre sentrisk. Dette får du lagt inn på GPS. I tillegg må vi ha med Vegtransport Ledare til brostenginger, der det er behov for det.

Ansvaret du har som følgebil krever litt mer av føreren og det hender nok at vi føler at vi like godt kunne kjørt uten. Du kan spare deg for mye trøbbel hvis de som kommer i møte forstår hva som skjer, mener han. Det burde være noen krav til de som skal kjøre følgebil. Det er en ansvarsfull oppgave, spesielt om vinteren.

Helikopter

Nå har maskintransportørene fra Os kastet seg på lufttransport også. I hangaren på Hegglandsdalen Internasjonale lufthavn står to helikoptre som skal drives som et datterselskap av transportbedriften

- Det var Leif Åge som begynte, antyder Geir og prøver å se uskyldig ut. - Vi har en kunde som flyr helikopter og som hadde en instruktør ansatt hos seg. Han tok Leif Åge med på tur og da var det gjort.

Men helikopter er et flott verktøy. Ryker det en hydraulikkslange på en bil langt inne i en fjord, kan vi fly inn en ny og kutte ståtiden med mange timer.

Liker du saken? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Sjåførbytte

Er det ikke et dyrt verktøy?

- Det er jo forsåvidt det, men nå har vi to helikoptre og har dannet et selskap med tanke på utleie til folk som har sertifikat og trenger noen timer bak spakene. Samtidig gir det oss muligheten til å operere helikopteret selv.

Vi bruker helikopter når sjåfører er tom for kjøretid også. Det er fort gjort å fly til Haukeli og bytte sjåfør. Når helikopteret først er på plass er det regningssvarende å gjøre det på denne måten. Det løser mange utfordringer på en effektiv måte, avslutter Nybøe.

Innlegg av Mats Størdal Foto.


Her har Geir Nybøe levert lastebilen på service hos Norsk Scania i Bergen og blir hentet med helikopter av kollega Leif Åge Moberg. - Jeg måtte raskt hjem til regnskapskontoret for å ta unna litt papirarbeid, så da passet det bra med 20 minutter i helikopter fremfor en time i bil, sier han. Det hører med til historien at han dagen etter skulle til Østerrike for å stå på ski, så det var nok greit å få unna faktureringen...

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!