Avtalen består av totalt 114 enheter. Dette gjør bussleveransen til den største i Norsk Scanias historie. 89 av bussene leveres mot slutten av 2014. Fra januar neste år skal de gå i trafikk for Agder kollektivtrafikk på rutekjøring i Aust Agder.

De resterende 25 bussene blir satt i drift høsten 2016. Fra før av har LL Setesdal Bilruter rutevirksomhet i så å si alle indre bygder i Agder-fylkene.

Setesdal Automobilrutor, eller L/L Setesdal Bilruter som det heter i dag, har eksistert siden 1920. I starten kjørte selskapet mellom Ose og Bykle i Setesdal. I dag har L/L Setesdal Bilruter over 85 kjøretøy og 100 ansatte, samt 15 undertransportører. Samtlige av deres nye busser vil bli utstyrt med Scanias flåtestyringsprogram.

- Vi tror Scanias FMS-system vil bidra til å optimalisere driften av våre busser. Etter å ha sett hvordan dette fungerer hos Scania Transportlaboratorium i Södertälje er vi overbevist om at vi vil kunne dra ut en vesentlig positiv effekt, sier Alf Birkeland, økonomisjef og prosjektleder i LL Setesdal Bilruter og Agder Buss AS.

- En slik avtale forutsetter tett samarbeid, og vi ser meget lyst på fremtiden. I felleskap har vi klare mål om hva vi ønsker å få til. Dette en meget omfattende leveranse, bestående av Scania Citywide, Scania OmniExpress 320 og 340, samt Scania Higer A30 - et bredt spekter busser, både by, forstad og langrute. Vi er veldig stolte av å bli valgt som leverandør og håper på et fruktbart og godt samarbeid, sier Frode Neteland, administrerende direktør i Norsk Scania AS.

Scania Citywide er en av busstypene involvert i avtalen. © Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!