Danskene tar i bruk nye midler mot ulovlig kabotasje. Tre millioner ekstra kroner skal bidra til nye stillinger i politiet som skal øremerkes kontroll av symbolsk last inn til landet. Det forteller den danske transportministeren til media. I samme åndedrag legger han også frem et annet - og langt mer interessant - prosjekt som de skal i gang med.

Danskene skal nemlig sette i gang et prosjekt med fotoutstyr og automatisk skiltgjenkjenning.

Formålet er å undersøke om systematisk registrering av lastebilers skilter ved inn- og utkjøring av Danmark kan gi en mer effektiv kontroll.

Den danske transportministeren, Magnus Heunicke, skal nå i en dialog med transportbransjen for å finne de riktige stedene å sette kamerautstyret opp.

Teknisk mulig i Norge

I Sverige benyttes i dag slike kameraer i Stockholm og Gøteborg i forbindelse med innkreving av trengselsskatt og i Norge har vi "skiltlesere" en rekke plasser.

I 2010 tok nemlig Statens vegvesen i bruk 23 anlegg for automatisk skiltgjennkjennelse for raskere å sjekke ut kjøretøy som har bruksforbud. I dag står det også stasjonære kamerasystem f.eks ved Taraldrud Trafikkstasjon like utenfor Oslo og ved Sandmoen ved Trondheim.

Foreslått i kabotasjerapporten

I forrige uke kom vår første store kabotasjerapport i Norge. Ett av forslagene for å øke kabotasjekontrollen var nettopp å øke bevilningene - og å bruke det såkalte ANPR-systemet Automatic Number Plate Recognition) til å identifisere passerende kjøretøy i fart.

Teknologien er altså i stor grad på plass, men så langt strander det på utfordringer knyttet til lagring av data fra systemet. På godt norsk heter det rett og slett at Datatilsynet må gi sin velsignelse.

I kabotasjerapporten står det å lese at samferdselsdepartementet, i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet skal følge opp forslaget.

Danskene har kommet oss i forkjøpet, men klarer de, klarer vel også vi?

Her er en av de manuelle kameraene som vegvesenet i dag bruker ved siden av skiltet som viser at du blir overvåket. Forslaget om å sette opp faste kameraer eller bruke bompengeringene for lettere kontrollere ulovlig kabotasje i Norge er ikke av ny dato, men burde kanskje ikke være vanskelig å sette i system? © Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!