- Skriveren sto på hvile da vi stanset bilen, så vi aner ikke hvor lenge han har kjørt. Den ble satt i hvile ved midnatt og vi stanset bilen fredag formiddag, forteller Bjørn Uno Rogneby i utekontrollen.

Sjåføren så rimelig sliten ut og da Rogneby spurte hvor magneten var, krabbet polakken ut av bilen og viste hvor han hadde plassert den på gearkassen.

- I og med at vi ikke aner hvor lenge han har kjørt, pålegger vi ham ukehvil på stedet, så han blir ihvertfall stående her til søndag, sier han.

Fra politiet sin side er reaksjonen på manipuleringen av fartsskriver et forelegg på 10 000 kroner og inndragning av førerrett i Norge de neste seks måneder.

Det burde gi den polske sjåføren gode muligheter til å hvile seg ut litt.

Statens vegvesen følger i tillegg opp med anmeldelse av det svenske transportforetaket Mac & Hamzic AB.

Svartelistet

Et kjapt søk på transportfirmaet Mac & Hamzic AB på internet fører oss til det svenske nettstedet www.stoppafusket.nu

Det viser seg at foretaket i 2011 var det første som havnet på svartelisten hos dette nettstedet som har spesialisert seg på gravende journalistikk om juks og lovbrudd i transportbransjen.

Det var avisen Värnamo nyheter som i sin tid avslørte at de utenlandske sjåførene ble presset til å jobbe både 80 og 100 timer i uken, med en timelønn på 40 til 50 svenske kroner.

Hvem er det så som drar et så "seriøst" transportselskap til Norge?

Ifølge fraktpapirene i bilen som ble stanset på Minnesund, var den lastet med granulitt, eller oppmalte bildekk, som var hentet hos Ragn Sells i Sverige.

Varene skulle til den nye Mørehallen,og kunstgressbanen som er under bygging i Volda.

Vi får håpe de ikke har kalt inn til dugnad i helgen...

Den polske sjåføren viste frivillig frem magneten på gearkassen, etter at kontrollører fra Statens vegvesen avslørte ham ved Minnesund fredag formiddag. © Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!