ST Bilbygg er lokalisert i Lødingen, helt nord i Nordland.

- Her limte vi skapsidene, forklarer Steve Strøm. Utstyret er dimensjonert for å kunne bygge semitraller med full høyde. Nå håper han det blir ny start i Lødingen.

Med fortid innen dyretransport, satset Steve Strøm i 2009 i påbyggerbransjen med hovedvekt på dyreskap og distribusjonsskap.

Siden oppstarten har bedriften levert skap over hele landet og samtidig utviklet både dyreskap og distribusjonsskap et skritt videre.

CHS

Da tungt.no besøkte ST Bilbygg i for et par år siden, ble det nye byggematerialet composite honeycombe sandwichpaneler (CHS) fremhevet som fremtidens byggemateriale. Det gir ekstrem lav vekt, sammen med en utrolig styrke og god isolasjon, og har erstattet den tradisjonelle bruken av stål og finér.

Les også: Ny generasjon dyretransport

Stadig flere transportører i regionen har benyttet seg av bedriften for reparasjonsjobber.

Fortsetter ikke

Nå har altså de 10 ansatte fått den tunge beskjeden om at nok er nok.

Steve Strøm håper likevel de ansatte kan klare å stable midler på beina, slik at de kan starte opp igjen for videre drift, men selv har han ingen planer om å fortsette.

- De ansatte har veldig lyst, så vi krysser fingrene for en løsning, sier Strøm

Lettvekter

- Vi har hele tiden måttet spytte inn frisk kapital i ST Bilbygg, men det er likevel litt trist å gi seg nå, for vi føler at vi er kommet i mål med utviklingen av produktene. Vi har levert mange påbygg og det siste står klart nå. Et lett termoskap som skal til Tromsø.

Vi regner med at bilen blir registrert med 25 prosent større nyttelast enn et ordinært skap, forteller han.

Anlegg?

Hva skal Steve Strøm drive med nå da?

- Det blir vel kanskje å sette noen biler i gear igjen. Dyretransporten vi hadde har Nortura overtatt, men det skjer jo mye spennende på veiutbygging her i området, så kanskje tippbiler er veien å gå, tenker han.

Om de spennende lettskapene fra Lødingen fortsatt har livets rett vil tiden vise.

Tomt for penger

Den siste tiden har ST Bilbygg begynt å produsere råmaterialet til sine lette skap i eget hus, på grunn av sviktende underleverandører. - Nå er vi snart der jeg håpet vi skulle være før pengene tok slutt, avslutter Steve Strøm.

Daglig leder Steve Strøm har utviklet fremtidens dyrebilskap basert på 25 års erfaring fra bransjen. Nå må han kaste inn håndkleet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!