Totalt 179 399 lastebiler av denne modellen er produsert ved den svenske fabrikken siden 1992 og på verdensbasis er det solgt over 400 000 eksemplarer.

Det dobbelte av hva man i sin tid produserte av F10 og F12.

Museum

Det ble en spesiell dag for de ansatte som fulgte lastebilen de siste meterne ut av fabrikken, før den ble fraktet til Volvo Museum i Gøteborg, der den skal stå som et monument på en av Volvos mest suksessfulle modeller.

Volvo brukte ni år og 6,5 milliarder svenske kroner på utviklingen av FH, før lanseringen i 1992, og de vant Truck of the year med denne modellen både i 1994 og 2000.

Test

TransportMagasinets Bjørn Magnussen testet de nye modellene FH12 og FH16 i 1993 og bemerket dengang hvor vanskelig det var å komme bak i bingen. Ifølge Volvo måte man vippe opp rattet og sette bilen i andre gear for å komme mest mulig smidig over motorkassen og i sovestilling. Og så var det selvsagt for trangt til beina når man satt i førersetet, men det har vel Volvo hørt en del ganger.

Ut over det, var Magnussen tydelig imponert av Volvos nye produkt.

520

FH står forøvrig for Flat High, på samme måte som FL sto for Flat Low.

FH16 kom i 1992 med imponerende 520 hestekrefter og dreiemoment på 2400Nm.

Dengang trodde man, som nå, at man var farlig nær en grense for hva motor og drivverk kunne takle av krefter.

Trøbbel

2001 bød på oppgradering av FH. Utseende forandrer seg og I-shift introduseres.

Likevel var ikke alt som det burde være med Volvo FH versjon 2.

TransportMagasinet tar i 2003 opp tråden etter at flere bileiere opplever svakheter i chassiset. Fortvilte sjåfører rapporterer om stag som svikter og nestenulykker, mens Volvo famler i blinde og ikke finner svar. Siden blir det en ny runde, denne gang med luftfjæringsproblematikk.

Endring

Likevel, Volvo FH har vært et nært bekjentskap for svært mange norske yrkessjåfører, undertegnede inkludert.

En arbeidshest som har bidratt til å bringe lastebilteknologi og transportøkonomi dit vi er i dag.

Nå står en ny versjon FH klar til å overta. Endringene denne gang er like store som i 1992.

Fortsatt ruller mange FH Classic på veiene i Norge og vil gjøre det i mange år fremover.

Man får bare prøve å ikke tenke på at det nå er en museumsgjenstand man kjører rundt i...

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!