Stigen fra Magirus har en kranfunksjon og når hele 32 meter arbeidshøyde. Det øverste leddet er på 4,7 meter, og kurven tåler 400 kg fordelt på 4 personer. Kurven har utskyvbart gulv, fastmontert monitor, vannkanon, opplegg for tauredning og uttak for pusteluft.

Stigen er like mye et redningsverktøy som slukkeplattform for brannmenn. Stigen har xenonlys på stigeverket og i front av kurven.

Ringerike brann- og redningstjeneste har en stigebil fra før. Bilen er fra 1994, med en stige fra Metz, men på den nye bilen er stigen blitt dobbelt så rask, noe som kan være avgjørende i situasjoner der liv står på spill.

- Det er kostbart å kjøpe ny brannbil, men så lenge vi redder ett liv med bilen, er kostnaden ubetydelig, sier Even Moan ved Ringerike brann- og redningstjeneste.

Rykker ut 600 ganger årlig

Det er ikke ofte det bestilles nye brannbiler i kommunene. Bilen er beregnet til å leve opp til 30 år, men brannkorpset håper å kunne bytte den ut etter 15. Teknologien utvikler seg raskt, og det er viktig å til en hver tid ha det beste utstyret på markedet. Bilen dekker et stort område, og brannvesenet på Ringerike rykker ut ca. 600 ganger i året.

Kurs med Transportkompetanse

Før bilen ble tatt i bruk ble det avholdt et kurs med Bjørn Johan Haugen i Transportkompetanse, et kompetanseselskap som jobber for leverandøren Volvo Truck Center. Her fikk brannmennene bli bedre kjent med bilens funksjoner, brytere og de fikk opplæring i å bruke bilen riktig. I garasjen på Hønefoss har brannkorpset mannskapsbiler fra Scania. Bilene er 2000 og 2006 modeller. De har også en Volvo FM 450 tankbil fra 2010. Ny mannskapsbil skal bestilles i 2016.

Må være synllig

Selv om brannbiler stort sett alltid har vært røde, velger brannvesenet på Ringerike å bruke gule biler som en del andre brannkorps har gjort de senere år. De gule bilene synes bedre på veien, og skaper en mer sikker kjøring under utrykning i høy fart. Bilene har ingen fartssperre, og gjør opp til 130 km/t. Da er det viktig at de synes i trafikkbildet.

Sjåførene går igjennom et glattkjøringskurs en gang i året, og re-sertifiseres annet hvert år på utrykningskjøretøy. Dette gjøres for å forebygge skader, noe brannkorpset sjeldent opplever grunnet dyktige sjåfører.

Morten Johnsen ved Wist Last & Buss i Trondheim som er produktspesialist på Volvo brannbiler, har spesifisert denne bilen. Han har levert mange brannbiler rundt om i Norge. Det er Egil Karlsen ved Volvo Truck Center Hønefoss som har solgt bilen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!