Volvos nederlandske eventyr er selvsagt behørig presentert, fra Volvo 66 (som egentlig var en DAF 66), via Volvo 340/360 og 440/460 og S40/V40, til kultmodellen 480 ES. Siste Volvo rullet ut av Nedcar-fabrikken i 2004.

Brannbiler er selvsagt også representert på museumet.

One off! Volvo Philip hadde klare designdrag fra amerikanske Kaiser. Under panseret satt en Volvo V8-motor. Ble brukt som direksjonsbil hos Bolinder Munktel i mange år.

Er man på tur så er det ikke så rent sjeldent at man velger å besøke et museum, og man velger museer etter sine interesser. Her i redaksjonen har vi besøkt en rekke museer opp gjennom årene, som oftest er disse museene fylt med historiske kjøretøyer. Hmmm, skulle nesten tro vi var opptatt av biler, lastebiler og motorer?

Naboen

Det finnes et hav av interessante bilmuseer i Verden og vi har besøkt flere av dem, men det er også fullt mulig å få med seg hyggelige museumsopplevelser nærmere Norge. Vårt kjære naboland Sverige er jo noe så sjeldent som et bilproduserende land. Ja, de har sågar to store og oppegående lastebilprodusenter som Scania og Volvo. Ganske utrolig egentlig, at et relativt lite land som Sverige kan skryte av nettopp det. Scanias museum ligger inne på fabrikken i Södertälje og er absolutt verdt et besøk hvis man er på de kanter av Sverige. Vi har vært der flere ganger, og drar gjerne tilbake igjen. Og vi har omtalt dette museet tidligere.

Derfor har vi denne gangen tatt turen til Arendal og Volvo-museet. Ikke Arendal i Agder, men Arendal i Göteborg. En kjøretur på ti til femten minutter fra Göteborg sentrum ligger nemlig Volvos museum. Adressen er Arendals Skans og du finner det lett ved hjelp av GPSen.

8000m2

Volvo-museet drives av Volvo Group sammen med Volvo Car Corporation. Volvo Group er de som produserer og selger lastebiler, busser, anleggsmaskiner og marinemotorer, mens Volvo Car Corporation produserer og selger personbiler. Sistnevnte er for mange år siden solgt ut av Sverige, først til Ford, så videre til kinesiske eiere.

På Volvo Museum i Göteborg kan du oppleve Volvos historie fra det hele startet i 1927 og fram til i dag. Alle Volvos produkter finnes utstilt, personbiler, lastebiler, busser, anleggsmaskiner, båtmotorer og flymotorer. Alt lekkert plassert i et flott anlegg med totalt 8000 m2 utstillingsareal.

De første kjøretøyene er selvsagt på plass. Personbilen ÖV4, lastebilen LV40 og bussen LV45, men også de fleste viktige modellene som skulle følge. I tillegg finnes det protoyper og framtidsbiler å studere. I tillegg til kjøretøy har man også laget en historisk monter med Assar Gabrielssons og Gustaf Larsons felles skrivebord fra Volvos pionertid. Før man starter på vandringen begynner det hele med en film som omhandler Volvos historia. Vi skal ikke bruke for mye plass på tekst, men i stedet ta deg med inn på Volvo Museum.

Etter en titt på alle bildene så kanskje du velger å ta turen innom Volvo Museum i Göteborg, neste gang du er i de traktene. Det er vel verdt et besøk!

Rundnos!

Volvo LV101 "Spetsnos" ble produsert fra 1938 - 1945. 837 biler rullet ut av fabrikken, alle med sekssylindret bensinmotor.

Bilene fra de forskjellige epokene blir lekker presentert. Nærmest en 1937 Volvo PV52, mens den andre er en Volvo TR802 taximodell. Disse var i produksjon fra 1938 - 1948.

Volvos første sekssylindrede modell kom i 1929. I 1933 kom luksusmodellen PV654, med tydelig inspirasjon fra amerikanske og britiske biler i det øvre sjiktet.

Starten! Volvo ÖV4 "Jakob" var den første Volvoen som rullet ut av fabrikken.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!