-Jeg håper yrkessjåførene kjenner sin besøkelsestid og tar i bruk Ormlia døgnhvileplass, sa statssekretær Bård Hoksrud da han åpnet plassen ved Nebbense i Akershus i går.

Eget oppholdsrom er på plass.

Egen kjøkkenkrok finnes også. Så får vi bare håpe at dette blir pent behandlet.

Opprinnelig skulle den nye døgnhvileplassen på Ormlia i Eidsvoll kommune vært åpnet av statssekretær Bård Hoksrud den 4. februar, men det skulle vise seg at plassen ikke hadde fått den nødvendige godkjenningen fra kommunen. Dermed ble det hele utsatt. Men i går var alt klappet og klart, og Bård Hoksrud ankom for å klippe snora. Skjønt snor og snor.

I og med at dette er en plass for tunge kjøretøyer hadde Nils-Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, sørget for at snora var byttet ut med en kjetting, og at saks eller kniv var byttet ut med en boltekutter.

-Det er utrolig viktig at yrkessjåførene får slike plasser å kunne ta hvilen sin på. Vi har som mål å få opp andelen døgnhvileplasser i landet vårt. For å få til det er vi avhengig av et samarbeid med private aktører som her. Så får vi bare håpe at bransjen kjenner sin besøkelsestid og benytter seg av denne flotte plassen, sa Hoksrud før han offisielt åpnet plassen for bruk.

Private

Ormlia døgnhvileplass er et samarbeid mellom Statens vegvesen og private aktører. I dette tilfellet er det Rognerud Eiendom AS som ble valgt som avtalepartner, og det er de som har stått for prosjektet.

Plassen ligger rett bak Nebbenes Kro sydgående, og har oppstillingsplass for 47 vogntog, flere av plassene er utstyrt med strøm for tilkobling til fryse- og kjølebiler. Den store plassen er utstyrt med belysning og videoovervåking.

I tilknytting til døgnhvileplassen er det satt opp et servicebygg. Der finnes et oppholdsrom med kjøkkenløsning. Videre er bygget utstyrt med en rekke toaletter og dusjer som skal komme sjåførene til gode. Servicebygget skal ha daglig renhold.

Og tilgang til alt dette koster ingenting for brukeren.

Vakthold?

Men hvordan er vaktholdet ivaretatt, for i følge Statens vegvesen så er det vakthold på plassen?

Vel, vaktholdet er det Akershus-selskapet M16 Vakthold AS på Råholt som skal stå for. Men det er ikke snakk om vakter på plassen. Derimot er dette snakk om såkalt mobilt vakthold der de kommer innom plassen på inspeksjoner. Hvor ofte er det ingen som vil ut med, da vi spør. I tillegg til mobile patruljer så er det også kameraovervåking av plassen.

At dette skal være nok for å forhindre at noen tar seg til rette, fjerner inventar eller stjeler kjettinger fra parkerte vogntog er vi mildt sagt skeptiske til. Dette kan meget vel bli en bratt læringskurve for Rognerud Eiendom. Skjønt de har jo inngått en god avtale med Statens vegvesen. For hver eneste av de 47 oppstillingsplassene betaler SVV nesten 70.000 kroner.

Det blir 3.290.000 kroner årlig, og med en leieavtale på 10 år så har nok utbyggeren råd til å bytte ut det som eventuelt blir stjålet eller ødelagt.

Flere

I tillegg til den nyåpnede plassen på Ormlia, har Statoil Minnesund åpnet en egen parkering med bom. Denne plassen skal etter hva vi vet ikke være noen særlig suksess. Om årsaken er at den koster penger, eller at den ligger for langt fra Oslo, eller kanskje en kombinasjon av begge, skal være usagt.

Nå ønsker Statens vegvesen tilsvarende plasser som Ormlia, langs E6 syd for Oslo. De har nylig utlyst en runde der private aktører kan melde sin interesse for dette.

Statssekretær Bård Hoksrud klippet ikke snora, men klippet kjetting under åpningen av den nye døgnhvileplassen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!