Leif Larsen fra Jan Østbye Transport, fikk æren av å hente den første av det nye lettvektschassiset til Hammar Maskin. Her sammen med Peter Gottfridsson fra Hammar Maskin (t.h.).

Svenske Hammar Maskin AB i Olsfors er litt av et eventyr. De er nemlig ledende i Verden når det gjelder sidelastere, og Norge er et av deres mange eksportmarkeder.Nå skulle man kanskje tro at det ikke er så mye nyutvikling når det gjelder sidelastere. Et trailerchassis, litt hydraulikk og et par kraner liksom, men det stemmer ikke.

I løpet av sine 40 år (ja de har jubileum i år), så har konstruktørene hos Hammar Maskin stadig utviklet og forbedret produktene.

Nå har de kommet med en sidelaster på et nytt lettvektschassis, og den første ble nylig overlevert. Vi var på plass da Leif Larsen fra Jan Østbye Transport, dukket opp i Olsfors får å hente den nye sidelasteren. Jan Østbye Transport er et av flere transportselskap som kjører for Bring Warehousing.

Yrkesstolthet

-Det er trivelig å kjøre for Bring Warehousing. Vi har et fint samhold og det er mye yrkesstolthet hos oss som kjører der, forteller Leif.

Vi kan ikke la være å legge merke til den fine Scaniaen han kjører. Den er vel ikke så gammel den heller?

-Den er ny den også. Jeg er egentlig Volvo-mann, men jeg må si at jeg er veldig fornøyd med min nye Scania R560. Det er ikke så ofte jeg sover i bilen lenger, jeg er stort sett hjemme hver dag, men jeg kom ned hit i går kveld for å hente den nye sidelasteren, forteller han.

Den nye sidelasteren er den første som er levert til kunde. Takket være en smartere chassiskonstruksjon har man klart å ta ned egenvekta med 550 kg.

-Den første gikk altså til Norge, mens ytterligere to er på vei med skip til Australia, forteller Peter Gottfridsson, senior engineer hos Hammar Maskin AB.

Du kan lese mer om suksessbedriften Hammar Maskin i neste utgave av TransportMagasinet.

Hammars nyutviklede lettvektschassis er 550 kg lettere enn vanlig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!